Hopp til innhold

– For stor for ulykker

Ulykkesbåten «Costa Concordia» er så stor at den huser hele restauranter og svømmebasseng. Det kan ha ødelagt for redningsarbeidet.

Costa Concordia

FARLIG STØRRELSE: – Selv om skipet er i best mulig stand, så vil du aldri kunne klare å redde alle når skipet er av en slik størrelse, sier Jacques Loiseau, lederen for den franske foreninga for skipskapteiner.

Foto: FILIPPO MONTEFORTE / Afp

– Det første som slår meg ved dette skipet, er størrelsen, sier Jacques Loiseau, lederen for den franske foreninga for skipskapteiner.

Han sier til AFP at de jevnlig har forsøkt å få oppmerksomhet om farene knyttet til så enorme skip.

– Selv om skipet er i best mulig stand, så vil du aldri kunne klare å redde alle når skipet er av en slik størrelse, sier Loiseau.

Seks funnet omkommet

Cruiseskipet «Costa Concordia» er 290 meter langt og 38 meter bredt, og hadde rundt 4200 passasjerer og ansatte om bord da det traff et rev rett utenfor den toskanske øya Giglio i Italia fredag den 13.

Seks personer er hittil funnet omkommet, og rundt 15 er fortsatt savnet etter ulykka. Dette er både franske, amerikanske og italienske personer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Allure of the Seas

STOR: Allure of the Seas er et av verdens største cruiseskip og kan ha 6,318 gjester.

Foto: JOE SKIPPER / Reuters

Skipet er på tross av sin størrelse, langt fra det største innen cruiseverdenen. Enkelte skip kan ha 6000 passasjerer og 2000 ansatte om bord.

Myndighetenes bekymring øker i takt med reiseselskapenes ønske om enda større fartøy som kan ta flere passasjerer.

– Umulig å redde så mange til havs

Hvis ulykker inntreffer på slike skip «vil evakuering og gjenfinning av passasjerer bli veldig vanskelig, noe som igjen øker faren for at mennesker mister livet», skriver Den nordatlantiske kystvaktforumet i et dokument.

Forumet som består av 20 land, påpeker at en ulykke med et så stort skip også vil by på problemer for landet som er nærmest ulykkesstedet, fordi ett land alene vil ha problemer med å skaffe den nødvendige beredskapen raskt nok.

Dersom ulykka skjer langt til havs, kan kun 20 til 30 personer evakueres med helikopter av gangen.

– Men 2000–3000 passasjerer ville være umulig, sier marinetjenestemenn.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Costa concordia

FORTSETTER SØKET: Letemannskaper har en vanskelig oppgave når de skal undersøke luksusbåten som delvis ligger under vann.

Foto: Gregorio Borgia / Ap

I tillegg legger de til at mange ulike språk og kulturer også kunne komplisere redningsoperasjonen.

Om bord «Costa Concordia» befant det seg passasjerer og mannskap fra 60 ulike nasjoner.

Vil belønne øyboerne

På land ble de evakuerte tatt imot av beboerne på øya Giglio med varme klær, mat

Mario Monti

GODE SOM GULL: Statsminster Mario Monti sier øyboerne burde få sin lønn for strevet med å ta seg av ofrene etter skipsulykka.

Foto: Roberto Monaldo / Ap

og husly.

Øya med de rundt 900 beboerne har arbeidet døgnet rundt for å ta seg av passasjerer og mannskaper, og har fått ros for innsatsen.

– De var fantastiske. De åpnet sine hjem og hoteller og ga oss tepper, klær – alt, sa den italienske passasjeren Patrizia Perilli til Reuters.

Den italienske statsministeren, Mario Monti, har sagt at han vil foreslå at innbyggerne på øya bør få en gullmedalje for sin innsats og omtanke for ofrene.

Skipsforlis i Italia
Foto: Gregorio Borgia / Ap

SISTE NYTT

Siste nytt