Hopp til innhold

Forbrukerrådet refser Ruter

Forbrukerrådet mener det er urimelig at folk kan bli bøtelagt av Ruter selv om de har kjøpt billett.

Billettsystem

Selv om kortleserne til Ruter ikke fungerer, risikerer reisende å bli bøtelagt i en billettkontroll likevel.

Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

Forbrukerrådet får flere henvendelser fra folk som har fått bot til tross for at de har kjøpt billett.

Fredag var forbrukermyndighetene i møte med Ruter, og ba om at ordningen må ta slutt.

– Vi opplever en del kundehenvendelser fra brukere som får bøter til tross for gyldig billett. De har prøvd å validere billetten, men så har ikke kortleserne fungert. De blir tatt hvis det er kontroll, og det er en helt urimelig praksis, sier fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet Anne Rygg.

– Ruter må ta ansvar for eget utstyr

Anne Rygg

Anne Rygg.

Foto: CF Wesenberg / Kolonihaven

Når du har kjøpt en billett fra Ruter, må du validere den på en kortleser for at billetten skal være gyldig. Dersom kortleseren ikke fungerer, og du ikke får validert billetten, kan du likevel få en bot på 900 kroner.

Det mener Forbrukerrådet er galt.

– Ruter har ansvar for å sørge for at utstyret deres fungerer. Det er urimelig praksis å holde kundene skyldig til det motsatte er bevist. Det strider mot vanlig rettspraksis, og det er en ydmykelse mot folk som har prøvd å få en gyldig billett, sier Rygg.

Må bevise at kortleseren ikke funker

Flere NRK har snakket med har opplevd at kortleseren ikke har fungert når de har kjørt kollektivt. De synes ikke noe om at de da risikerer bot i en billettkontroll. Hvis passasjerene selv kan bevise at kortleseren ikke fungerte, kan de slippe unna.

Ruter skriver selv dette på nettsidene sine:

Ved billettkontroll vil kontrollørene i de fleste tilfeller kunne sjekke status på kortleser eller automat. Hvis dette ikke er mulig, vil det bli skrevet ut et gebyr.

Skal se på formuleringene

Gry Isberg

Gry isberg.

Foto: pressebilde

Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg, sier at de etter møtet med Forbrukerombudet nå skal se på denne formuleringen.

– Vi har hatt et godt møte med Forbrukerombudet. Vi er enige om å ha en videre dialog i forhold til enkelte formuleringer om å gebyrlegge kunder som ikke kan vise gyldig billett ved billettkontroll.

En annen måte å unngå gebyrer på er å ta vare på kvitteringen dersom man ikke får validert billetten.