Det lønner seg å følge med på alle utbetalinger fra NAV. Noen få ekstra hundrelapper i måneden kan fort bli til flere tusen når NAV bestemmer seg for å kreve pengene tilbake.
Tobarnsmoren Janecke Wilskow fikk brev fra NAV om at hun hadde
gjennom tre og skyldte derfor NAV over 14 000 kroner.- I høst fikk jeg siste krav om at beløpet skulle betales tilbake og at jeg måtte ta kontakt med NAV innkreving for hvordan jeg skulle nedbetale dette. Da ble jeg litt provosert og tenkte jeg ville ta saken videre, for jeg visste at det var andre som var eller hadde vært i samme situasjon som meg, sier Wilskow.
Gikk til media
Wilskow nektet å betale beløpet. I stedet gikk hun til media med saken. I oktober fortalte NRK Østlandssendingen historien hennes, etter innslaget ble Wilskow kontaktet av NAV og ble bedt om å sende en ny klage.
- Jeg har snakket met andre som har måttet betale hele eller halve beløpet. Jeg fikk tilslutt brev om at beløpet var korrigert og slettet fra saken min, sier Wilskow, som hadde regnet med at også hun måtte tilbakebetale det NAV krevde.
- Hvorfor tror du NAV slettet beløpet ditt?
- Jeg kan ikke komme på annen årsak enn at jeg gikk til media.
Håper NAV følger med
NAV mener at folk selv har ansvar for å følge med i saksgangen og sørge for at alle utbetalinger stemmer. Men Wilskow håper nå at NAV tar dette ansvaret.
- Man stoler jo på NAV i utgangspunktet. Det vet jeg også andre har gjort. Nå håper jeg at NAV følger med på utbetalingene selv.
Ingen i NAV hadde mulighet til å uttale seg om saken i dag.