Hopp til innhold

Løvfall stanser t-banen

De nye t-banevognene takler ikke løvfall og glatte skinner. Det er grunnen til at buss erstatter bane på Sognsvannsbanen.

MX-3000

De nye vognene i MX-3000-serien har bremser som ikke takler høstforholdene.

Foto: Maria Nakken

- De hvite MX-togene har gode bremser, men er dårligere skodd på dårlig føre, sier kommunikasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift.

Kjent problem

Problemet med høstløv og glatt skinnegang viste seg allerede under de nye vognenes debutsesong i fjor . Det gjorde at T-banen bestemte at vognene fra Siemens skulle leveres med såkalt skinnebrems. Å utvikle det nye bremsesystemet har imidlertid tatt tid.

- Vi har nå fått en avtale om at braketter for skinnebrems blir påmontert fra og med vi mottar vogn nummer 53. Til nå har vi mottatt 44.

Men de eksisterende vognene får ikke de nye bremsene i mellomtiden.

- Først når de nye togene med forhåndsmonterte skinnebremser blir levert, vil det bli mulighet til å montere systemet på de vognene som allerede er mottatt.

- Siste gang

Dermed blir skinnebrems påmontert samtlige tog først i 2012. Men Rydmark hevder en løsning likevel vil være på plass neste år:

- Siden vi nå er i gang med dette programmet, så skal denne høsten være siste gang vi har slike problemer med løvfall.