Hopp til innhold

Bremsetrøbbel for nye t-banevogner

I høst har det vært fire tilfeller hvor t-banen ikke har klart å stoppe.

MX-3000
Foto: Maria Nakken

I september skled et tog forbi Blindern stasjon og helt ned til Majorstua før det greide å stoppe.

Statens havarikommisjon er koplet inn i saken. Men seksjonssjef Kurt Olsen sier han bare er varslet om en av de i alt fire nesten-ulykkene på Sognsvannsbanen i høst.

Se video: Bremseproblemer for T-banen

Fire tilfeller i høst

- Vi ikke noe mer data som tilsier at vi skal åpne en konkret sak på det, men det som dere nå sier om at det er fire tilfeller og ikke ett gjør jo at saken er så interessant at vi kanskje vil undersøke litt mer rundt det, sier Olsen.

Det er bare et drøyt halvår siden de første nye T-banevognene ble satt på skinnene i Oslo. Sporveien skal bruke omlag 2,5 milliarder kroner på 189 nye T-banevogner og så langt er bare en tredel av dem tatt i bruk.

Men der hvor T-banen er brattest - på Sognsvannsbanen - har det vært bremseproblemer i alt fire ganger i høst, sier kommunikasjonssjef i Oslo T-banedrift, Bjørn Rydmark.

- Dette medførte aldri noen sikkerhetsrisiko for passasjerene, men kanskje forbauselse over at toget kjørte forbi, sier Rydmark.

Mangler ekstrabrems

De gamle røde T-banevognene er utstyrt med en spesiell type ekstrabremser for å greie de bratteste bakkene i Holmenkollen. Men Sporveiens nye vogner MX 3000 har ikke slike skinnebremser, og bedriften vurderer nå om det var feil.

- Vi utreder nå om det kan være en løsning å montere det på. Problemet er knyttet til denne korte løvfallstiden. Vi vurderer mange ting, sier Rydmark.

- Har dere droppet denne magnetskinnebremsen for å spare penger?

- Nei. Vurderingen av de to bremsesystemene er at de hver for seg er gode nok, sier Rydmark.

Visste bare om ett tilfelle

Både Jernbanetilsynet og Havarikommisjonen er varslet om bremsesvikten. Men seksjonsleder i Havarikommisjonen, Kurt Olsen, sier han bare har fått vite om en av de fire nesten-ulykkene på Sognsvannsbanen i høst.

- Havarikommisjonens rolle er å se på en konkret hendelse, og komme opp med råd til tiltak som kan bedre sikkerheten, sier Olsen.

- Hvor alvorlig ser dere på en slik bremsesvikt?

- Dersom det skulle medføre en hendelse som setter publikum i fare vil vi se svært alvorlig på det, sier Olsen.

MX-3000
Foto: Maria Nakken