Hopp til innhold

80 millioner kroner i mobilbøter

Ti år med forbud mot håndholdt mobil har kostet norske sjåfører dyrt.

Mobilbruk i bil

De nyeste internasjonale studiene viser at risikoen for ulykker har blitt noe lavere i det siste. Det kan bety at vi rett og slett har blitt flinkere til å kjøre og snakke i mobil samtidig.

Foto: Colourbox.com

I dag er det ti år siden det ble forbudt med håndholdt mobiltelefon i bil i Norge.

Tross av forbudet, skriver politiet ut flere og flere bøter til folk som snakker i mobil mens de kjører.

I løpet av de ti årene som forbudet har eksistert, har vi fått bøter til en samlet verdi av 80 millioner kroner.

Det viser tall fra Statens innkrevingssentral.

– Det er urovekkende. Mobilbruk i bil er farlig, det er det ingen tvil om. Det har ført til flere ulykker, uten at det er noe vi kan dokumentere, sier distriktssjef for UP, Ole Høiby, til NRK.no.

(Artikkelen fortsetter under tabellen)

SE TALLENE FOR DITT DISTRIKT DE SISTE TI ÅRENE:

Bøter de siste ti årene

Fylke

Antall krav

Til innkreving

Rogaland

 9 070

11 286 655

Vestfold

 8 590

 10 763 400

Hordaland

 6 509

 8 091 200

Akershus 

 5 749

 7 213 500

Telemark 

 4 373

 5 452 200

Oslo 

 4 284

 5 298 600

Østfold 

 4 197

  5 303 650

Sør-Trøndelag 

 3 094

 3 733 300

Buskerud

 2 615

 3 277 300

Nordland

 2 589

 3 279 450

Aust-Agder

 2 019

 2 474 600

Oppland

 1 972

 2 499 950

Vest-Agder

 1 792

 2 181 000

Møre og Romsdal

 1 494

 1 912 750

Hedmark

 1 405

 1 777 300

Nord-Trøndelag

 1 295

 1 643 800

Troms

 1 281

 1 649 450

Sogn og Fjordane

   536

   654 500

Finnmark

   470

   599 700

Svalbard

     9

   11 400

Ikke definert

    765

   959 900

LANDSBASIS

  64 108

80 063 605

Ekspander/minimer faktaboks

Utrolige historier

I løpet av de ti årene som det har vært forbud mot håndholdt mobil, har bøtesatsen økt fra 600 til 1300 kroner. Høiby mener dyrere bøter har hatt liten effekt.

LES: Vurderer høyere mobilbøter

Bare fra 2008 til 2009 økte antallet bøter med 4155 på landsbasis.

– Vi har fått bedre utstyr og har nok også hatt flere kontroller. Men likevel er det sikkert at flere og flere bruker mobilen mens de kjører. Det eneste som kanskje kan ha en effekt, er hvis det også medfører prikk på førerkortet, tror Høiby.

Han forteller at UP-betjentene opplever litt av hvert under kontroller over det ganske land.

– En kar ble vinket inn etter en kontroll. Han presterte å be politibetjentene vente litt til han var ferdig med samtalen, sier Høiby.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Distriktsleder i UP Ole Høiby

Distriktsleder for UP i Follo og Østfold, Ole Høiby, tror det ville blitt mindre mobilbruk i bil hvis det medførte prikker på førerkortet.

Foto: NRK

Flinkere med årene?

Forskerne har i mange år kunnet bevise at mobilbruk i bil øker risikoen for ulykker.

Det fører blant annet til redusert reaksjonstid, mindre avstand til bilen foran og økt variasjon i fart, ifølge flere studier.

LES OGSÅ: Fotoboksane knipsar som aldri før

Forskningsleder og psykolog Fridulv Sagberg ved Transportøkonomisk institutt forteller imidlertid at ting tyder på at noe er i ferd med å skje med oss.

De nyeste internasjonale studiene viser nemlig at risikoen for ulykker har blitt noe lavere i det siste.

– Kan det være at vi er blitt flinkere til å kombinere mobilbruk og kjøring? Det er i hvert fall en hypotese som bør sjekkes nærmere, sier Sagberg til NRK.no.

Ikke sikrere med handsfree

I Norge ble håndholdt mobiltelefon som nevnt forbudt i trafikken i 2000, men forbudet gjaldt ikke bruk av handsfree mobiltelefon.

Forskningslederen fra TØI understreker at statistikken ikke kan fastslå at det er sikrere å bruke handsfree enn håndholdt mobil i bil.

– Det er et viktig moment, sier han.

LES OGSÅ: