Hopp til innhold

Åge pryder Postens frimerke

I morgen kommer frimerket som sprer ekstra lys og varme til både avsender og mottaker av brev og pakker.

Åge Aleksandersen

Åge Aleksandersen er en av fire mannlige populærmusikere som får eget frimerke.

Foto: Øijord, Thomas Winje / NTB scanpix

Da kan vi nemlig få kjøpt frimerker som prydes av trønderrockens far, Åge Aleksandersen.

Posten har kommet med en gladmelding til alle som har «Lys og varme», «I en sofa fra IKEA», «Hard to stay awake» eller «Two way monologue» som sin favorittlåt.

I sin frimerkeserie med norsk populærmusikk som tema har turen kommet til den fjerde runden med utgivelser – mannlige artister.

De fire som blir hedret med hvert sitt frimerke er Åge Aleksandersen, Ole Paus, Morten Abel og Sondre Lerche.

Sammenligner det med å få statue

Morten Abel på Postens nye frimerke

Morten Abel representerer 80- og 90-tallets popmusikk.

Foto: Øijord, Thomas Winje / NTB scanpix

Paus og Abel var begge til stede da Posten presenterte de nye frimerkene onsdag.

Aleksandersen sammenligner utgivelse med at han har fått en statue av seg selv i hjembyen Namsos, mens Paus med glimt i øyet utbrøt at «større enn dette blir ikke livet».

Ole Paus

'Større enn dette, blir ikke livet', var Ole Paus sin kommentar.

Foto: Øijord, Thomas Winje / NTB scanpix

– Det var vanskelig å plukke ut bare fire blant mange dyktige mannlige musikere og låtskrivere. Med Åge Aleksandersen og Ole Paus som veteranene, Morten Abel som representant fra generasjonene som slo gjennom på 80- og 90-tallet og Sondre Lerche som er blant de yngre musikerne, har vi fått en fin bredde både i alder og stilarter, sier frimerkedirektør Halvor Fasting.

Han presiserer at det alltid er vanskelig å plukke ut noen få blant artister, idrettsutøvere og andre som skal representere ett spesielt tema.

– Denne gangen fikk vi god hjelp fra fagmiljøet på Rockheim i Trondheim. Vi har jo greie på post og frimerker, men det er de som har kompetanse på pop, sier Fasting.

– Åge var det letteste valget

– Vi hadde noen kriterier vi gikk etter. Vi ville ha artister fra ulike miljøer og med ulik aldersbakgrunn. Vi ville ha en ganske ung, vi ville ha en typisk popstjerne, og en veteran fra visemiljøet, sier Fasting til NRK.

– Da har vi plassert Lerche, Abel og Paus. Hva med Åge? Hvilken klasse stiller han i?

– Du kan nok si at han var et av de mest selvsagte valgene. Både fra Rockheim og andre musikkmiljøer fikk vi forskjellige innspill om hvem som burde være på merkene, og Åge sto på samtlige lister, sier Fasting.

– Han var det letteste valget, med sine mange hits og hundretusener solgte plater!

– De fire artistene som er blitt frimerkemotiver, har satt sitt preg på norsk populærmusikk i mer enn 40 år, sier Fasting.

Portrett og på scenen

Sondre Lerche

Sondre Lerche er relativt ung, men har likevel fått sitt eget frimerke.

Foto: Øijord, Thomas Winje / NTB scanpix

På merkene, som har verdien 9,50 kroner, gjengis de fire på scenen og i portrett. De er utformet av Madeleine M. Karlstrøm.

Norsk populærmusikk er en frimerkeserie som første gang kom ut i 2009. Dette er fjerde utgivelse i serien.

Tidligere er det gitt ut rockepionerer, Melodi Grand Prix-artister og kvinnelige artister.

De fire nye frimerkene er i salg fra fredag 14. september.

Tidligere utgivelser i serien Norsk populærmusikk:

  • Rockepionerene: Per «Elvis» Granberg, Roald Stensby, «Rocke-Pelle» (Per Hartvig) og Jan Rohde
  • Melodi Grand Prix: Bobbysocks, Secret Garden, Alexander Rybak og Jahn Teigen
  • Kvinnelige artister: Wenche Myhre, Inger Lise Rypdal, Mari Boine og Sissel Kyrkjebø