Jernbaneverket legger i dag frem sin lyntogutredning hvor følgende traseer er utredet:
Oslo - Trondheim, Oslo - Bergen, Oslo - Stavanger/Bergen, Bergen - Stavanger, Oslo - Kristiansand - Stavanger.
- Les også:
Etter det VG erfarer kommer dagens rapport til å konkludere med at Oslo - Trondheim er den billigste traseen å bygge, mens Sørlandsbanen er den som har størst trafikkgrunnlag.
Mener Oslo - Trondheim må komme først
Trønderlobbyen mener både miljø, kostnader og trafikkgrunnlag taler for at Oslo-Trondheim-Værnes stiller først i køen.
– Vi har kortest avstand og det enkleste terrenget, sier Jon Hoem til Adresseavisen.
Hoem er leder i Trondheimsregionen, en lobbyorganisasjon som opererer på vegne av Sør-Trøndelag fylkeskommune og ti kommuner i trondheimsområdet.
Jernbaneverket har brukt 50 millioner kroner på å utrede muligheten for et norsk lyntognett. I dag legges rapporten frem.
Ligger an til regionkamp
Beregninger som tidligere er lagt frem viser at rundt 60 prosent av traseen til Vestlandet vil gå i tunnel, mens andelen til Trondheim via Østerdalen bare er 36 prosent.
Dersom politikerne bestemmer seg for å satse på lyntog, ligger det an til en formidabel regionkamp. Sør- og Vestlandet kan vise til det største befolkningsgrunnlaget, mens Østlandet ønsker seg lyntog sørover til Sverige og resten av Europa.
– Vi føler oss trygge på at Oslo- Trondheim er det rimeligste alternativet, og den traseen som vil gi minst økologisk fotavtrykk, sier Hoem.
- Les også:
Trondheimsregionen peker også på at Oslo - Trondheim er landets mest trafikkerte flyrute, og blant de åtte travleste innenlandsrutene i Europa.
Høyhastighetstog til kontinentet er ikke på prioriteringslista til Jernbaneverket, ifølge VG. Traseene Oslo - Stockholm og Oslo - Göteborg kommer dårligst ut når det gjelder passasjergrunnlag.