Hopp til innhold

Kolliderte med undervannsskjær

Fritidsbåten med fire personer ombord kjørte rett mot et undervannsskjær vest for Hitra. En 59 år gammel mann omkom, mens en mann ble hardt skadet.

Båten fikk betydelige skader etter sammenstøtet.

En mann omkom da båten traff et undervannsskjær.

Foto: Einar Brendboe/Hitra-Frøya

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Det var mørkt og klokka var passert 2 natt til søndag da båten kolliderte med undervannsskjæret. De fire ombord i båten var på vei fra Frøya til Kvennværet.

Uklart om sjømerke blinket

De kjørte rett inn i støtta som sto på undervannsskjæret. Dette sjømerke skal være lett å se, og det skal blinke rødt hvert tredje sekund.

Ombord i redningsskøyta Sundt Flyer, som kom til stedet i natt , har de flere ganger opplevd at sjømerker langs norskekysten ikke har virket som de skal.

- De fleste sjømerkene har solceller. Men det finnes fortsatt noen som har vanlige lyspærer som må skiftes ut. Vi varsler Kystvakta når vi ser sjømerker som er slukket og som ikke virker, sier skipsfører på redningsskøyta, Helge Skarpnes.

Det er uklart om sjømerke, som ble påkjørt av de fire i fritidsbåten, blinket som det skulle i natt. Den brukne støtta ligger i sjøen etter påkjørselen.

For en stund tilbake oppdaget mannskapet på redningsskøyta at et annet sjømerke ikke langt unna ved Hjertøysund, var slukket og ikke blinket som det skulle.

En mann omkom da båten traff et undervannsskjær.

Båten med fire personer ombord kjørte i mørket, da båten kolliderte med et skjær.

Foto: Einar Brendboe/Hitra-Frøya

Feil på sjømerker ikke uvanlig

Det er Kystverket som har ansvar for fyr og merker langs norskekysten. På deres egne nettsider står det at det hender at merkene ikke virker på grunn av teknisk svikt, pårenninger fra fartøy, is og hærverk. Derfor er det også viktig at sjøfarende melder fra, dersom sjømerkene ikke virker som de skal.

- Kystverket har ikke fått melding om at sjømerke vest for Hitra var slukket. Vi har ikke egne båter som kontrollerer om merker virker, og vi er avhengig av at skipsfarten selv sier fra. Det er sjelden at det er noe galt med sjømerkene, sier regiondirektør i Kystverket, Harald Tronstad til NRK.

Politiet etterforsker saken

- Politiet starter mandag etterforskning for å se nærmere på hva som kan ha skjedd, da fritidsbåten med de fire ombord kolliderte med undervannskjæret, sier operasjonsleder Tore Kyllo ved Sør-Trøndelag politidistrikt.

En av personene i båten ringte politiet og varslet om ulykka like før klokka 2 natt til søndag. En redningsaksjon ble satt i gang, og et Sea King-helikopter, redningsskøyta og Kystvaktskipet Njord ble sendt til stedet.

Etter en stund ble en mann funnet druknet i sjøen. En annen mann ble hardt skadet. Mens to andre, begge i 40-årene, har vært innlagt til observasjon ved St. Olavs Hospital.

Fritidsbåten ble søndag sendt til Kvernhusvik skipsverft på Hitra, melder lokalavisa Hitra-Frøya. Mye tyder på at det har vært et kraftig sammenstøt. Båten har fått en flenge på styrbord side.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.