Hopp til innhold

Slik skal RBK vinne publikum

Rosenborg sliter med å nå gamle høyder på tilskuertall. I år skal de kjøre ut i distriktene for å vinne flere folk tilbake til tribunene.

Supportere med Rosenborg-skjerf.
Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

RBKs arrangementssjef varsler en storoffensiv i trønderske kommuner, og starter i Stjørdal. Spillere og administrasjon skal ut å treffe supportere i større grad enn tidligere.

– Vi kritiseres for å være for lite ute i distriktene, og det ønsker vi å gjøre noe med nå, sier Tove Moe Dyrhaug.

LES OGSÅ: – RBK har to Molde-budsjett

Planen er å besøke nye kommuner foran tilsammen åtte av årets hjemmekamper. Steinkjer og Fosen er blant stedene som skal besøkes.

RBKs arrangementssjef frir til distriktene

RBK-sjef Tove Moe Dyrhaug lover å ta med seg spillere ut i distriktene foran klubbens hjemmekamper

Foto: Odd Rune Wolden / NRK

Bak skjema på sesongkortsalg

RBK nærmer seg i skrivende stund 6000 solgte sesongkort. Det er ifølge arrangementssjefen på skjema til fjorårets tall på 7600 – men bak målet og budsjettet om 8000 faste på tribunen i år.

Samtidig satser klubben på å nå 14000 tilskuere i snitt på hver hjemmekamp.

– Det handler om å trekke mer publikum. Vi vet det er stas når vi kommer ut i distriktene, alle husker tida da vi var gode på det. Nå er vi tilbake til røttene på mange måter, mener Dyrhaug.

Se video: Her legges nytt gress på Lerkendal

Publikum Lerkendal

Målet er 14000 publikummere i snitt på RBKs hjemmekamper i 2013.

Foto: BJØRN SIGURDSØN / Scanpix

Stjørdal får egen tribuneseksjon

Førstkommende søndag serieåpner RBK mot Odd Grenland, mens første hjemmekamp er mandag 1. april mot Brann. I tida frem mot påske vil RBK-gjengen være godt synlig i Stjørdalsområdet.

– Vi legger opp samarbeid med kommunen og planlegger en rekke aktiviteter i tida før kampen, forteller Dyrhaug.

Det pågår nå en konkurranse der lokale spillere blir plukket ut til å vøre ballgutter på Lerkendal. Det blir også 11 utvalgte som skal få springe ut med spillerne på matta etter modell fra store kamper i Europa.

Det er også rabatterte billetter som vi kaller "Stjørdalsbilletten", og de skal samles på et eget felt på stadion.

– Det som skjer på fotballbanen er det viktigste, men vi må hele tiden nå nye supportere i nye kommuner og tror det er nyttig å knytte kontakter på denne måten.

LES OGSÅ: – Tør ikke snakke om gull

Rosenborgs Jonas Svensson (tv) tapper duell med Trond Erik Bertelsen (th)

Godt spill er aller viktigste måte å lokke publikum på, mener RBK-ledelsen. Her Jonas Svensson i aksjon på matta

Foto: Alley, Ned / NTB scanpix