Hopp til innhold

- Går ut over pressefriheten

Fotballklubbenes satsing på nettet kan gå ut over pressefriheten, mener medieforsker.

Brann.no
Foto: FAKSIMILE: Brann.no

Fotballklubbenes satsing på internett, web-TV og andre medier gjør klubbene om til egne mediehus og skader den uavhengige journalistikken, mener førsteamanuensis Peter Dahlén ved Universitetet i Bergen (UiB).

- Til slutt vil dette kunne gå ut over pressefriheten, ved at klubbene eller sponsorene deres serverer eksklusive intervjuer før de andre uavhengige mediehusene får tilgang til kilden. Risikoen er at uavhengige journalister vil hente nyheter fra klubbenes nettsider- og TV, som først og fremst er propaganda, og ikke saker som er kritiske, sier Dahlén.

I løpet av året skal de norske klubbene konkurrere om 30 millioner kroner i fra Norsk Toppfotball, og midlene fordeles etter hvem som har mest trafikk på sine hjemmesider. Dermed er kampen om leserne i gang.

Torsdag ble de første tallene presentert av TNS Gallup, og Brann kommer på en andreplass, bak Rosenborg og foran Vålerenga.

Fotballklubbenes satsing på egne medier er en internasjonal trend og Dahlén mener klubbene gjør dette for å kunne tjene mer penger, samtidig som de kan styre informasjonen.

- Skulle det for eksempel oppstå en skandale i en norsk fotballklubb, kan klubben bruke hjemmesiden til å få kontroll over situasjonen ved å styre informasjonen og komme i forkant av de uavhengige mediene, sier han

Men han mener at den største trusselen likevel er sløve sportsjournalister som ikke søker informasjon på egenhånd.

- Ikke et problem

Brann har tre mann som jobber med å levere stoff til deres hjemmesider. Deres målsetting er å bli best i landet, men mediesjef i Brann, Gorm Natlandsmyr, er ikke enig i at Brann.no er en ren propagandakanal som er til for å misbrukes av klubben.

- Jeg ser at det kan oppfattes som et problem, men nettsiden erstatter bare pressemeldingene vi før sendte ut til redaksjonene med faks, sier Gorm Natlandsmyr.

- Men en faks gikk jo kun til redaksjonene, en sak på nettsiden når jo alle. Det vil jo uansett ikke være uavhengig journalistikk?
- Vi har i utgangspunktet en positiv holdning til Brann, men vi er obs på at vi ikke skal oppleves som en ren propagandakanal. Da tror jeg leserne vil vende oss ryggen, sier Natlandmyr.

På akkurat det punktet får han medhold av Dahlén. Sterke hjemmesider til utenlandske klubber har nyhetskanaler på grasrotnivå.

- Alle store konsentrasjoner skaper sin motreaksjon. Store fansider skaper sin egen liten offentlighet, der man publiserer mer kritiske nyhetssaker og man kan diskutere upopulære saker om klubben, forklarer han.

Brann vil ha egen TV-kanal

Allerede per i dag driver Brann.no med web-TV. Natlandsmyr håper på sikt at de skal få nok kompetent personell til å opprette en egen kanal på TV.

- Klippene vi har ute i dag på nettet er Brann-TVs barndom. Det er distributører som ønsker Brann-TV, og vi ønsker det, forteller mediesjefen.

Penger er hovedmotivasjonen for at Brann ønsker en egen TV-kanal, men at Brann sender sine egne seriekamper, tror ikke Natlandsmyr blir en realitet.

- Jeg kan ikke se for meg at vi beholder TV-rettighetene selv. En må ikke glemme at de som nå sender fotball kan dette vesentlig bedre enn oss. Men det hadde vært interessant å prøve og sende en enkeltkamp på nettet, kun som trafikkdriver til sidene våre, sier han.

Lesertallene for norske toppklubber hos Norsk Toppfotball.