44 ungdommer i alderen 15 til 24 år mistet livet i trafikken i 2007.
Hele 82 prosent av de omkomne er gutter, og 60 prosent av ulykkene skjedde i helgen.
- Mer må gjøres for å forhindre at så mange unge liv går tapt i trafikken, sier Trygg Trafikks direktør Kari Sandberg.
Farlig for ferskinger
Ungdom med ferskt førerkort har ifølge Trygg Trafikk 40 ganger høyere risiko enn gjennomsnittsbilisten for å havne i en møte- eller utforkjøringsulykke.
23 av disse har omkommet som bilførere, og 10 som bilpassasjerer.
I svært mange av disse ulykkene har det vært flere ungdommer som også har blitt alvorlig skadet i ulykkesbilene. I flere av ulykkene har personer i en møtende bil også blitt drept eller skadet. Tallet på omkomne ungdommer i trafikken har gått ned de siste årene, men fremdeles er én av fem som dør i trafikkulykker mellom 15 og 24 år, samtidig som de utgjør bare 12,5 prosent av befolkningen.
Flest ulykker i helgen
Hele 60 prosent av ulykkene skjedde fredag, lørdag eller søndag - og svært mange skjer på sen kveld eller nattestid.
Trygg Trafikk skal tidligere i år ha bedt Samferdselsministeren åpne for forsøk med et midlertidig førerkort med begrensede rettigheter.
De vil at ungdom ikke skal få kjøre med jevnaldrende passasjerer og ikke på natt til lørdag og søndag.
- Tragiske ungdomsulykker
- Det kan synes som et drastisk tiltak, men vi mener det er et tiltak som bør prøves ut i kampen for å forhindre at så mange familier og ungdommer får sine liv ødelagt i meningsløse ulykker, sier Sandberg.
- Vi mener at det meste av ungdoms kjøring kan skje som i dag - til trening, studier og arbeid - men en slik begrensning vil forhindre noen av de mest tragiske ungdomsulykkene der flere fra samme lokalmiljø omkommer på vei til eller fra en fest i felles bil. Samtidig er det viktig å opprettholde og forsterke det holdningsskapende arbeidet som gjøres mot ungdom, understreker Sandberg.
Velg bort «ungdomsbilen»
Ifølge Trygg Trafikk er ferske bilførere teknisk flinke, men de gjør oftere fatale feilvurderinger av fart i forhold til vei og føre, og kjører av veien eller treffer et møtende kjøretøy. Allerede etter 6-9 måneder er risikoen kraftig redusert, og evnen til å velge riktig fart og til å takle uventede situasjoner er langt bedre.
15 av ungdommene som omkom i trafikkulykker i 2007 var 18- eller 19-åringer - 10 av disse var bilførere og 12 av 14 var unge gutter.
- Fordi ungdom har så høy risiko den første tiden med førerkort bør ungdom i større grad få mulighet til å velge en sikker bil. Ved å kjøre en sikker bil, og ikke minst bruke bilbelte, er risikoen mindre for å miste livet eller ende i rullestol ved en eventuell ulykke.