Ved Vang autoservice er det nå ni biler og 35 ansatte som berger trailere døgnet rundt. Tjenestene deres er etterspurt i fire fylker: Oppland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Buskerud.
– Vi ligger strategisk til ved fjellovergangene mellom øst og vest, så det er ingen tvil om at vi har scoret på beliggenheten, sier Arve Wangensteen, daglig leder i Vang autoservice.
– E16 er smal og dårlig
Jarle Kollsete er ikke fornøyd med kvaliteten på E16.
Foto: Arvid Torsgard / NRKFjellovergangene, med sine mange svinger og stigninger, er i seg selv en stor utfordring. Men det er andre ting som gjør strekningen særlig utsatt for avkjøringer om vinteren.
E16 over Filefjell og gjennom Valdres er nemlig en europaveg kun i navnet. Vegen er smal og snirklete, og det er ofte dårlig føre.
– Dette er smale og dårlige veger til å være en europaveg, ja. Standarden er ikke høy, sier lastebilsjåfør Jarle Kollsete til NRK.
På veg over fjellet ser han flere lastebiler som står fast i vegkanten. Da er det ikke mye klaring for noen av de involverte.
Det er ikke mye manøvreringsrom når to lastebiler skal passere hverandre på E16.
Foto: Arvid Torsgard / NRK– Den største utfordringen er at de østeuropeiske sjåførene ikke har utstyret i orden, sier Kollsete.
Vogntog hver 100. meter
Det er nok å gjøre for Arve Wangensteen i Vang autoservice om dagen.
Foto: Arvid Torsgard / NRKFor bilbergerne i Vang autoservice betyr dårlig føre og dårlig forberedte sjåfører klingende mynt i kassa. Men det er klart det hører med mye arbeid.
– Det blir så mye vogntog og så mye trafikk at vi ikke får gjort annet. Redder vi ett vogntog opp av grøfta, så er det bare et par hundre meter til det neste, sier Wangensteen.
– Tirsdag i forrige uke hentet vi opp 19 vogntog fra formiddagen til litt utpå natta.
Fastkjørte sjåfører skaper dominoeffekt
Wangensteen mener det er utenlandske sjåfører som ikke er godt nok forberedt som skaper mange av disse problemene. Når de først blir stående fast i bakkene forårsaker de også flere problemer for andre lastebilsjåfører.
– Cirka 75 prosent av bilene vi hjelper er østeuropeiske, og det er klart at når de ikke kommer igang igjen og blir stående i vegbanen eller i bakkene så blir det en slags dominoeffekt i og med at andre trailere ikke kommer forbi.
Da er det bra det er kompetente bilbergere på jobb.