Hopp til innhold

Minusgrader gir biltrøbbel

Tre ganger så mange ringer etter hjelp i kulda. – Dropp småturene, sier bilberger.

Reparasjon

Flatt batteri satte en foreløpig stopper for julehandelen til Ranveig Ackermann.

Foto: Cecilie Valentine Brekke / NRK

Bilberger Runar Østvold kobler startkabler til batteriet for å tilføre strøm. Bilen til Ranveig Ackermann vil ikke på tur.

– Å hjelp, hva gjør jeg nå tenkte jeg. Jeg skulle ut på julehandel også ville ikke bilen starte, forteller hun.

Østvold har tilført strøm til flate batterier mange ganger i det siste. Bilbergingsselskapet Auto Assistance i Drammen, som kjører for både NAF og Falck, har mellom 60 og 90 henvendelser i døgnet.

– Jeg vet ikke hva som har skjedd, jeg. Men nå er det heldigvis fiksa, og julehandelen kan fortsette, smiler Ackermann.

Fortvilte bilister

Morten Eriksrud

Morten Eriksrud ber bilistene droppe småturene.

Foto: Linn Foyn Therkelsen / NRK

De ansatte i Auto Assistance merker godt at kulda har slått til. Fortvilte bilister ringer og forteller at de ikke får starta bilen, eller at den sitter fast. Det er særlig batteri, motorfeil og tenningsfeil det går i.

Daglig leder Morten Eriksrud forteller at de har svært mye å gjøre om dagen. – Enten er det glatt, eller så er det kaldt. På fredag begynte det å regne, og da var det helt kaos.

Han mener de fleste ikke er bevisste nok på hvordan de bruker bilen i kulda.

– De bare står opp og ser at «oi, det er kaldt.» Det har vært veldig mildt i mange år, og det merker vi nå når det blir skikkelig kaldt. Folk har kjørt lenge på dårlige batterier, men når gradene kryper langt ned på gradestokken, går ikke det.

I følge NTB har NAF rykket ut på oppdrag 15.377 ganger i løpet av fire uker i november og desember. Det er en økning på 67 prosent i forhold til samme periode i fjor.

– Dropp småturene

Eriksrud har jobbet med bilberging i 17 år, og ser at det spesielt er én feil mange gjør. – Det er småturene som dreper batteriet når det er kaldt. På korte turer bruker vi mer strøm enn vi tilfører, og da får vi ikke starta bilen igjen når det er kaldt.

Han mener alle bør unngå bilturer på under 20 minutter. De som kjører mange korte turer, bør lade opp batteriet innimellom.

– Hvis alle hadde tilleggslader, kunne vi dratt på ferie, sier Eriksud og ler. For det er hovedsakelig oppstartsproblemer vi må ordne opp i. Det er som å fylle kopper med vann fra en bøtte. Til slutt blir det tomt for vann. Slik er det med batterier også, de må fylles på.

Ranveig Ackermann og Runar Østvold

Ranveig Ackermann kan reise på handletur, og bergingsmannen Runar Østvold kan reise videre til neste oppdrag.

Foto: Cecilie Valentine Brekke / NRK