Hopp til innhold

Vil ha tømmer på Valdresbanen

Lokale ildsjeler vil ha tømmertransport på den nedlagte Valdresbanen. Bakgrunnen er nedleggelsen av papirfabrikken Follum.

Tømmertog

Slik ønsker ildsjeler at det skal se ut på Valdresbanen. Dette tømmertoget er avbildet på Levanger på vei til Skogn.

Foto: Terje Fagerheim/Jernbaneverket

Tømmeret som tidligere ble sendt til Follum må nå transporteres lenger. Det bør skje på jernbanen, mener de som jobber for å få liv i Valdresbanen.

– Dette kan en tjene økonomisk på og det gir miljøgevinst. I tillegg spares veger og antall trafikkulykker reduseres, mener styreleder i AS Valdresbanen, Margit Rognerud.

Les også:

Må fornye strekningen

Det siste godstoget på Valdresbanen mellom Eina og Dokka gikk i 1999. Men selv om lokale ildsjeler håper på nytt liv på den over 100 år gamle jernbanestrekninga, er det ikke gjort på et blunk å åpne for tømmertrafikk.

– Nei, det er det absolutt ikke. Banen er stengt på grunn av tekniske og sikkerhetsmessige forhold. Hele strekningen må fornyes hvis det skal bli tømmertransport ut fra Dokka, sier banesjef i Jernbaneverket, Tormod Urdahl.

Valdresbanen 100 år

Valdresbanen er over 100 år og ble gjort stor stas på i 2006.

Foto: Runar Henriksen Jørstad

Så da er spørsmålet om det er politisk vilje for å koste på millioner av kroner for å på ny få liv på Valdresbanen.

Mulighetene for å frakte mer tømmer på jernbane er også blitt utredet i en rapport for Landbruks- og matdepartementet (LMD) og Samferdselsdepartementet (SD).

Rapporten kan leses i sin helhet her: Økt virketransport på jernbane