Tømmeret som tidligere ble sendt til Follum må nå transporteres lenger. Det bør skje på jernbanen, mener de som jobber for å få liv i Valdresbanen.
– Dette kan en tjene økonomisk på og det gir miljøgevinst. I tillegg spares veger og antall trafikkulykker reduseres, mener styreleder i AS Valdresbanen, Margit Rognerud.
Les også:
Må fornye strekningen
Det siste godstoget på Valdresbanen mellom Eina og Dokka gikk i 1999. Men selv om lokale ildsjeler håper på nytt liv på den over 100 år gamle jernbanestrekninga, er det ikke gjort på et blunk å åpne for tømmertrafikk.
– Nei, det er det absolutt ikke. Banen er stengt på grunn av tekniske og sikkerhetsmessige forhold. Hele strekningen må fornyes hvis det skal bli tømmertransport ut fra Dokka, sier banesjef i Jernbaneverket, Tormod Urdahl.
Valdresbanen er over 100 år og ble gjort stor stas på i 2006.
Foto: Runar Henriksen JørstadSå da er spørsmålet om det er politisk vilje for å koste på millioner av kroner for å på ny få liv på Valdresbanen.
Mulighetene for å frakte mer tømmer på jernbane er også blitt utredet i en rapport for Landbruks- og matdepartementet (LMD) og Samferdselsdepartementet (SD).
Rapporten kan leses i sin helhet her: