Hopp til innhold

Dette klager vi på i utlandet

Når nordmenn er på tur i Europa, er det useriøse ferieklubber i Spania de klager mest over.

Ferieleiligheter i Spania

Nordmenn klager i økende grad på varer og tjenester som er kjøpt i europeiske land.

Fra januar til 1. juli i år fikk Forbruker Europa over 1000 henvendelser, deriblant nesten 400 klager fra misfornøyde nordmenn som har kjøpt varer og tjenester utenfor landets grenser.

Øverst på klagetoppen er Spania, tett fulgt av Sverige og Tyskland.

Ferieklubber på klagetoppen

Noen klager på utenlandske hoteller, andre på nyinnkjøpte fritidsjakker med dårlig glidelås. Men øverst på klagetoppen står useriøse ferieklubber i Spania.

– Vi får ukentlig telefoner fra misfornøyde nordmenn som har kjøpt en timeshare-leilighet og inngått medlemskap i en ferieklubb. Mange av dem har havnet i en meget alvorlig situasjon, og enkelte betaler opptil 10.000 kroner i året for avtaler inngått for 20 år siden, sier Ragnar Wiik, advokat og daglig leder av Forbruker Europa.

Rundt 30 prosent av klagesakene som Forbruker Europa mottar, går på ferieklubber og timeshare-leiligheter.

Misfornøyd med ferien?

Dette klager vi også på

Transporttjenester, knyttet til blant annet flyselskaper og leie av bil, er det ferierende nordmenn klager nest mest på.

– Det kan være at flyet var forsinket, eller at leiebilen ble dyrere enn forventet, sier Wiik.

Tredjeplassen på listen over klagesaker er knyttet til blant annet import av bil fra Tyskland. I tillegg til dette fører pakkereiser, dårlig kommunikasjon og utilfredsstillende fritidsaktiviteter til mange klager fra nordmenn på ferie.

– Vi handler stadig mer i utlandet. Vi reiser mer, har god økonomi og et høyt forbruk – og derfor oppstår det stadig oftere tvister med utenlandske aktører, sier Wiik.

Kan få igjen pengene dine

Forbruker Europa håndterer klager og hjelper forbrukere som har kjøpt varer og tjenester over landegrensene i Europa.

– Vi er med i et nettverk bestående av 29 europeiske land. Blir det en tvist med et utenlandsk selskap, kontakter vi søsterkontoret vårt i det aktuelle landet, og så vil en saksbehandler forsøke å få til en løsning med selskapet. Fører ikke det frem, går saken videre til en klagenemnd, sier Wiik.

Hittil i år har Forbruker Europa fått omtrent like mange klagesaker som på samme tid i fjor.

Slik kjøper du trygg sydenbolig

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)