– Røykpakker skal bare vise den døden og ødeleggelsen som kommer med røyking.
Australias helseminister Nicola Roxon går hardt ut for å få færre røykere i landet. Nå ønsker hun å vise hvor brutalt det kan være å bruke tobakk.
– Vi sender en beskjed om at glamouren med røyking er over, sier hun til Theaustralian.com.au.
- Les også:
Tobakk i gusjegrønne esker
Snart vil tobakk i Australia selges i gusjegrønne esker med store bilder av røykingens helseeffekter. Bare et lite felt nederst på esken skal brukes til å vise hvilken sigarett-type det er snakk om, hvis myndighetene får det slik de vil.
Reklame for tobakksprodukter er allerede ulovlig i Australia. Nå håper myndighetene å gjøre det umulig for tobakksselskapene å fremme sine egne merkevarer.
– Nå fjerner vi tobakksindustriens siste mulighet for å reklamere for egne merkevarer, sier helseministeren.
De nye pakkene er bare et av flere tiltak for å få færre røykere. Ved hjelp av en ny reklamekampanje vil myndighetene halvere antallet røykere.
– Hvite pakker ser mindre farlige ut
– Det spesielle med det australske forslaget er at de går for en såkalt generisk innpakning. Det er litt det samme som man hadde i butikker i gamle dager, hvor alle varene var i brun papp.
Karl Erik Lund er forskningsleder ved Sirus, Statens institutt for rusmiddelforskning. Han tror det australske forslaget med pakker uten logoer vil ha en effekt.
– Unge bruker tobakksmerker for å profilere seg selv. Når de drar opp en pakke med Lucky Strike sender de en klar melding til alle rundt seg.
– Tobakkselskapenes egen forskning viser at røykpakkenes utseende har mye å si for hvordan vi oppfatter røyken. Hvite pakker oppfattes som mindre farlige enn røde, sier forskeren.
– Bilder slår tekst
– Advarsler i tekst har lite effekt. Folk venner seg til det som står der.
Norske sigarettpakker fikk sine nåværende advarsler i 1984. Lund mener det er gjort for lite forskning til å si hvordan tekstadvarslene har påvirket folk. Uansett tror han at sterke bilder gjør mer for å begrense folks røykevaner.
– De australske myndighetene håper at det visuelle i bildene har så stor effekt at folk ikke venner seg til det. Slike advarsler har en spesielt stor effekt på impulskjøp.
- Les også:
Det har tidligere kommet flere forslag om å lage tilsvarende bilder på norske røykpakker. Foreløpig har ikke dette lykkes.
– Forslaget strandet mot lover i EU. Men holdninger til tobakk er i rask endring, og jeg tror det vil komme en forandring snart, sier Lund.
Slåss mot forslaget
Den australske stat får årlig inn rundt 7.5 milliarder australske dollar (over 400 milliarder kroner) på tobakksavgifter. Helseminister Roxon er forberedt på at lavere salg vil gi lavere avgifter.
Lund tror også at tobakksselskapene vil slåss for å beholde dagens pakninger.
– Hvor stor effekt et forslag kan ventes å ha, gjenspeiles gjerne i hvor stor motstand tobakksselskapene har mot forslaget.
Han viser spesielt til hvordan Philip Morris reagerte på det norske forbudet mot synlig tobakk i butikkene. De svarte med å saksøke staten.
– I Norge har Philip Morris saksøkt staten for å opphevet forbudet mot synlig tobakk i butikkene.
Selv om forskeren er spent på hvordan forslaget vil slå ut, er han ikke sikker på om han ønsker tilsvarende regler i Norge.
– Som forsker er jeg veldig interessert i hvordan slike forslag påvirker folks vaner, men jeg er hverken for det eller mot det som privatperson.