Hopp til innhold

Nidarosdomen i ny Disney-film

Nidarosdomen i Trondheim er med i en ny animert familiefilm fra Disney.

Nidarosdomen

Nidarosdomen er i likhet med mange andre kjente norske turistmål med i den nye Disney-filmen.

Foto: Edny Rønne

Per-Arne Tuftin, Innovasjon Norge

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin har stor tro på samarbeidet med Disney.

Foto: Innovasjon Norge

For det amerikanske storselskapet Disney har latt seg inspirere av Norge i høstens nye storfilm «Frozen». Filmen har premiere i november, og handlingen er sterkt inspirert av Norge. Her er både Nidarosdomen, fjorder, stavkirker, vikingskip, Bryggen i Bergen, troll og en handelsmann som selger lutefisk med.

Samarbeid med Disney

Innovasjon Norge har nå startet et samarbeid med Disney for å få kinogjengere rundt om i verden til å reise til Norge.

– «Frozen» er årets store familiefilm fra Disney, og nå har filmgiganten invitert norsk reiseliv og Innovasjon Norge til å være med på et opplegg rundt markedsføring og lansering av filmen. Det er et Hollywood-tilbud vi bare ikke kunne si nei til, skriver reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i en pressemelding.

Norsk turistnæring vil nå sette i gang aktiviteter både innenlands og utenlands for å få flere turister til landet.

– Vi ønsker å bruke filmen som et godt utgangspunkt for å skape en større bevissthet rundt Norge som reisemål. Samtidig vil vi legge til rette for aktiviteter som kan gi en langsiktig gevinst for Norge som turistmål, opplyser Tuftin.

Handlingen i filmen er sterkt inspirert av Norge, og filmskaperne har brukt mye tid i landet for å hente inspirasjon. Derfor er det også mange referanser til Norge i filmen.

Jakter på Snødronningen

I «Frozen» er hovedfokuset jakten på den legendariske Snødronningen. Den unge jenta Anna reiser sammen med fjellklatreren Kristoff, snømannen Olaf og reinsdyret Sven for å finne Snødronningen, som også er hennes fremmedgjorte søster. De ønsker å fjerne forbannelsen Snødronningen la på Anna, som gjør at hjertet hennes er iskaldt og frossent.

Disney gjorde noe lignende, da de lanserte filmen «Brave», hvor historien var lagt til Skottland. Den gangen viste det seg at mange kinogjengere fikk lyst til å besøke Skottland etter å ha sett filmen.

Ifølge nettstedet VisitScotland var dette verdt over en milliard kroner for skotsk økonomi. Nå håper man på stor suksess også i Norge.

– Disney er en anerkjent merkevare blant millioner av mennesker over hele verden. Vi tror både filmen og de investeringen vi nå gjør, gir gode resultater både på kort og lang sikt, mener reiselivsdirektør Per Arne Tuftin.

Frozen

Filmen «Frozen» har premiere i slutten av november.

Foto: Disney