Hopp til innhold

DOLK og PØBEL på stasjonen

Jernbanestasjonene i Oslo og Trondheim åpner for gatekunst.

Gatekunst på jernbanestasjoner

To av Norges fremste gatekunstnere, DOLK og PØBEL pryder nå Oslo S og Trondheim S.

Foto: NRK

To av Norges fremste gatekunstnere, DOLK og PØBEL pryder nå Oslo S og Trondheim S. Arbeidene representerer høydepunkter i begge kunstneres produksjon.

Anonyme kunstnere

Men hvem de er får vi ikke vite, for kunstnerne vil være anonyme.
– Jeg liker å gjøre det jeg gjør, men hvem vet hva jeg vil gjøre om fem år, sier PØBEL.

Med utstillingen håper de å nyansere bildet av hva gatekunst er. Denne gangen med NSBs velsignelse, men Pøbel tror at det ville svekket kunstformen dersom det blei lovlig.
– Da vil kvaliteten bli annerledes, og måten vi arbeider på vil også bli en helt annen, sier han.

Gatekunst på jernbanestasjoner
Foto: NRK

Utstillingene er sammensatt og består av motiver trykket og foliert på fasadene, arbeider på boards, samt nye arbeider av PØBEL malt med sjablong på vegg inne på stasjonene i begge byer.

DOLK:

Fangemaler av DOLK

'Fangemaler' av DOLK

Foto: NRK

DOLK fra Bergen er lenge blitt regnet som Norges mest lovende gatekunstner. Han blir ofte sammenlignet med kunstnere som Banksy og Blek le Rat i internasjonal sammenheng og har de siste årene også blitt vist i en rekke land. I disse dager åpner DOLK en ny utstilling på Brooklynite Gallery i New York hvor han skal stille ut seks nye arbeider sammen med streetartist M-City.

PØBEL:

PØBEL: Sound of music

'Sound of music' av PØBEL

Foto: NRK

PØBEL fra Stavanger tok kunsten fra gaten og flyttet den ut i ”ingenmannsland”, og dermed endret folks oppfatning og definisjon av ”gatekunst”. Han jobber ofte med særnorske motiver og ideer. Hans mest kjente prosjekter er ”Terra Nullius” (gatekunst i ”ingenmannsland”), ”Ghetto Spedalsk” (fraflyttning i Lofoten) i samarbeid med DOLK. PØBEL er sikkert den første artisten som har malt kunstverk på en død spermhval.

Skeptisk kunstkritiker

Kunstkritiker Mona Phale Bjerke er spent på utstillingen, men hun tror også at der er visse farer ved den.

Kunstkritiker Mona Phale Bjerke

Kunstkritiker Mona Phale Bjerke er redd utstilling av gatekunst kan føre til mer tagging.

Foto: NRK

– Det tar jo bort hele brodden som ligger i gatekunstens natur, at det er opprørsk og opponerende. En annen side er at det kan virke som en invitasjon til fri utfoldelse av folk som har lyst til å pryde ethvert gatehjørne, og det ønsker vi jo ikke, sier hun.

Rom Eiendom som eier stasjonsbygningene i Norge tror ikke gatekunsten vil invitere til tagging. Direktør Signe Horn ser at de reisende lar seg engasjere.
- Dette er ikke grafitti, det er ikke tagging, det er gatekunst som er lovlig, sier hun.

Rom for kunst


Rom for Kunst legger til rette for formidling av samtidskunst på stasjonsområdet. Stasjonsområdene i Oslo og Trondheim har etablert seg som et viktig visningssted for kunst i offentlig rom for en stor og sammensatt publikumsgruppe.

Gatekunst av PØBEL og DOLK

Gatekunst av PØBEL og DOLK i ventehallen på Trondheim S.

Foto: NRK