– Kjevik skal være Sørlandets og regionens hovedflyplass. Når det gjelder Gullknapp, er det klart sagt at den skal tjene som taxiflyplass for regionens næringsliv. Dermed er ikke de to flyplassene ikke i innbyrdes konkurranse med hverandre, og det er det viktige for oss, sier ordfører i Kristiansand, Per Sigurd Sørensen.
Sørensen sier stridighetene om flyplassene er parkert på det felles formannskapsmøtet mellom Arendal og Kristiansand som nå pågår.
– Planene får ligge
Arendals-ordfører Torill Rolstad Larsen bekrefter arbeidsdelinga mellom de to flyplassene.
– I tillegg har vi sagt at Gullknapp også skal være opplæringsarena for luftfartsfag i samarbeid med Froland og Evje, sier Rolstad Larsen.
Om de store planene som har vært framme for Arendal lufthavn Gullknapp, sier Rolstad Larsen dette:
– De får ligge, og så får planene tas fram i framtida hvis det blir nødvendig, sier Rolstad Larsen.
– Så planene kan bli tatt fram igjen?
– Det er ingen planer om det nå. Kjevik er hovedflyplassen i dag og i uoverskuelig framtid. Men hva som skjer i den uvisse framtid får vi se på, sier Sørensen.