Bruseksjonsleder Ove J. Solheim i Statens vegvesen region øst roper varsku etter å ha gått gjennom tilstanden til bruene i Østlandsområdet, skriver Nationen.
15 hengebruer i Akershus, Østfold, Hedmark og Oppland er hans største hodepine.
- Det er ikke noe snakk om umiddelbar stenging. Dette er snakk om at vi må gjøre noe på sikt, med et tidsperspektiv på ti - 20 års. Fordi forfallet har kommet så langt, må det gjøres noe innen rimelig kort tid. Det er som med hus, reparerer man ikke taket, blir det ubeboeliug etterhvert, sier Solheim til NRK.
I Østfold er det Vamma bru som er mest utsatt.
Akutt behov
Ved flere av dem er rust og slitasje i ferd med å angripe bærekonstruksjonen.
- Vi har et relativt akutt behov for 80 millioner kroner til vedlikehold av de 15 hengebruene, sier Solheim. I tillegg er det tre hengebruer der det trengs vedlikehold på litt lengre sikt.
I første omgang kan det bli snakk om å redusere akseltrykket eller den tillatte vekten på kjøretøyet som skal krysse brua. Men fortsetter bruene å forfalle uten at noe blir gjort, er full stengning neste skritt.
Solheim anslår at politikerne har fem år på seg før den første brua må stenges.
7 av de 15 bruene ligger i Hedmark:
Fv 631 Ophus (1955),
Fv 684 Kveberg (1936),
Fv 556 Nybrua Elverum (1938),
Fv 396 Kongsvinger (1949),
Fv 370 Brandval (1949),
Rv 219 Atna (1923)
Rv 30 Sundfloen (1968),
I Oppland står disse bruene på "stengelista":
Fv 261 Einangsundet (1963),
Fv 139 Fluberg (1966),
Fv 403 Breivegen (1956) og
Fv 226 Rustebakke (1952).
I Østfold er det Vamma bru som er mest utsatt.