Hopp til innhold

SAS selger ut bakketjenestene

Sveitsiske Swissport har skrevet under en intensjonsavtale om å ta over SAS Ground Handling. De ansatte på bakken er bekymret.

SAS Boeing 737 ved Terminal 5 på Arlanda

SPAREPLAN: Salg av bakketjenester var ett av punktene i pakken som reddet SAS fra konkurs sist høst.

Foto: Scanpix Sweden/NTB Scanpix

Målet er at Swissport på sikt skal ta full kontroll over SAS Ground Handling i alle de skandinaviske landene. Det er ikke kjent hvor mye sveitserne gir for bakkeselskapet.

Stig Lundsbakken

SKEPTISK: Stig Lundsbakken er leder av SAS Verkstedklubb, organisasjonen for dem som arbeider på bakken i SAS Ground Handling.

Foto: Privat

– Mange ansatte er nok bekymret. Det er stor usikkerhet om dagens lønns- og avtalevilkår vil gjelde fremover, sier leder Stig Lundsbakken for SAS Verkstedklubb til NRK.no.

SAS Verkstedklubb er organisert i Fellesforbundet og har 1.050 SAS Ground Handling-ansatte som blir berørt.

– Dette blir nok mottatt med blandede følelser. Det er svært vanskelig å være ansatt i SAS for tida. Det er vanskelig å være positiv eller negativ så lenge selskapsformen og avtalevilkårene er gjenstand for forhandlinger, sier Lundsbakken.

SAS Verkstedklubb understreker at en så stor transaksjon kun kan lykkes om de ansatte er med, og at det legger et vesentlig press på partene i tiden framover

5.000 ansatte

Første trinn er å opprette et felles selskap hvor Swissport får en eierandel på 51 prosent, mens SAS eier resten.

Bakketjenester for frakt blir også lagt inn i dette selskapet, som overtar rundt 5.000 heltidsansatte i Skandinavia, opplyser flyselskapet i en pressemelding.

Rickard Gustafson SAS

- ET VIKTIG SKRITT: Det mener konsernsjef Rickard Gustafson i SAS.

Foto: Peter Knutson/SAS

– Intensjonsavtalen er en viktig milepæl i vår strategi 4XNext Generation. Dette er et viktig skritt i retning en planlagt utsetting av tjenestene for å redusere kompleksiteten og sikre en mer fleksibel kostnadsbase, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS.

Omfattende spareplan

Salg av bakketjenester var ett av punktene i pakken som reddet SAS fra konkurs sist høst. Konsernet holder også på å selge ut norske Widerøe.

Da sparepakken ble vedtatt i november, ble det anslått at salget av Widerøe og SAS Ground Handling til sammen ville bringe inn rundt 3 milliarder svenske kroner.

Godt renommé

Mens Lundsbakken og SAS Verkstedklubb har ansvaret for arbeiderne på bakken, organiserer Luftfartens Funksjonærforening (LFF) de ansatte i administrasjonen.

Leder Asbjørn Wikestad i LFF er ikke overrasket over torsdagens nyhet.

– Det lå jo i den siste emisjonen at vi skulle ut av SAS. Det vi var spente på, var hvem som skulle komme inn, sier Wikestad til NTB.

Han er glad det er et solid selskap som nå har meldt sin interesse.

– Vi håpet det ikke ville være en ren finansiell investorgruppe, men noen som har litt greie på å ekspedere fly, sier Wikestad, men minner om at veien fra en intensjonsavtale til en endelig avgjørelse er lang.

Ledes av nordmann

Swissport leverer bakketjenester for 118 millioner passasjerer og 3,5 millioner tonn gods hvert år. Det sveitsiske selskapet arbeider for 650 selskaper i flysektoren internasjonalt, og omsetter for rundt 11,4 milliarder kroner (1,9 mrd. CHF) årlig.

Swissport har 40.000 ansatte på 192 baser i 38 land.

Per H. Utnegaard

NORSK LEDELSE: Per H. Utnegaard leder Swissport, som nå vil ta over SAS Ground Handling.

Foto: Swissport

– Jeg er veldig stolt over at SAS har valgt Swissport som partner for outsourcing av sine bakketjenester. Dette er en perfekt strategisk løsning for begge selskapene, og for Swissport er steget inn i det skandinaviske markedet en viktig del av vår vekststrategi, sier den norske konsernsjefen Per. H. Utnegaard i Swissport International.

Tøft marked

Wikestad i LFF har likevel ingen illusjoner om at fremtiden blir rosenrød, samme hvem de nye eierne blir.

– Det er beinhard, nesten overdrevet, konkurranse i hele bransjen. Men vi skal stå på for å levere et produkt publikum er fornøyd med og til en pris de er villige til å betale.

Han håper og tror det blir lettere med Swissport på eiersiden enn med en anonym investorgruppe.