Hopp til innhold

Varsler om milliardsprekk på Gardermoen

Avinor melder om at utbyggingen av hovedflyplassen på Gardermoen kommer til å bli mye dyrere enn antatt.

Gardermoen, SAS og Norwegian

Den nye terminalen på Oslo lufthavn Gardermoen blir mye dyrere enn budsjettert, melder Avinor.

Foto: Jonas Sætre / NRK

I en melding til Oslo Børs varsler Avinor om at utbyggingen av ny terminal på hovedflyplassen kommer til å bli mye dyrere enn tidligere antatt.

Årsaken som oppgis er et stramt bygg- og anleggsmarked, som gjør at det blir dyrere å bygge, samt at høy trafikkvekst gjør det mer komplisert å bygge samtidig som flyplasssen er i full drift.

Men samtidig er passasjerveksten høyere enn budsjettert da prosjektet ble vedtatt i 2011, opplyser Avinor.

– Hovedårsaken ligger i et anstrengt og tøft entrepenørmarked hvor det er få entrepenører som byr på kontraktene som er ute i markedet, sier Nic. Nilsen, administrerende direktør i Oslo Lufthavn til NRK.

Sprekker med en milliard

«På bakgrunn av en nylig gjennomført revisjon av prosjektet, har Avinors konsernstyre vedtatt å øke budsjettrammen for prosjektet med 950 millioner kroner til totalt 13,45 milliarder kroner. I tillegg legges det inn en budsjettreserve på 625 millioner kroner.», skriver Avinor i børsmeldingen.

Dag Falk-Petersen, konsernsjef, Avinor

- Det er uheldig at budsjettet må utvides, også på grunn av andre lufthavnutvidelser i Avinors investeringsplan, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.

Foto: Arild Sandsvik / NRK

Med andre ord ventes budsjettet å sprekke med 0,95 milliarder kroner, tilsvarende 7,6 prosent mer enn den opprinnelige budsjettrammen på 12,5 milliarder.

Men sterkere trafikkvekst enn ventet gjør også at inntektene blir høyere enn det som tidligere er anslått.

I løpet av byggeperioden vil ca. 17 millioner flere passasjerer enn beregnet reise via Oslo Lufthavn, lyder de nye anslagene på. Dette vil bidra med om lag 4 milliarder kroner i økte inntekter i utbyggingsperioden.

Passasjerveksten gjør at driftsinntektene i årene etter at den nye terminalen tas i bruk også kan justeres opp.

– Uheldig at budsjettet må utvides

Dagens nyhet om at det opprinnelige budsjettet ryker for Avinor er den første kostnadsoverskridelsen som rapporteres.

– Utbyggingen av Oslo Lufthavn er et omfattende og komplekst prosjekt for både utbygger, prosjekteringsgruppen og entreprenørene. Det er uheldig at det opprinnelige budsjettet må utvides, også med tanke på andre store lufthavnutvidelser Avinor har i sin investeringsplan, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.

Konsernsjefen mener samtidig at det er positivt at lønnsomheten ventes å bli styrket i byggeperioden og at prosjektet er i rute med tanke på tid.

Skal kunne håndtere 28 millioner passasjerer årlig

Styret i Avinor har vedtatt å utvide flyplassen og øke kapasiteten til å håndtere 28 millioner passasjerer per år.

Terminalen utvides med 117 000 kvadratmeter og får med dette en ny pir med plass til flere fly, ny avgangs- og ankomsthall og nytt bagasjeanlegg.

Den nye terminalen ved Oslo Lufthavn skal stå ferdig våren 2017.