Hopp til innhold

Finanstilsynet roper mobilbank-varsku

Flere og flere nordmenn bruker apper til banktjenester. VISA sier at halvparten av deres transaksjoner skal gå via mobil i 2020. – Vi er virkelig bekymret, sier Finanstilsynet om utviklingen.

iPhone

Finanstilsynet liker ikke at flere og flere nordmenn bruker smarttelefoner til banktjenester. (Illustrasjonsfoto)

Foto: Colourbox

At mobiltelefonen er i ferd med å ta over for datamaskinen er gammelt nytt. Alt fra de siste nyhetene til dine favorittserier er nå kun en sveip og et klikk unna.

Bankenes inntog i din smarttelefon har av mange nordmenn møttes med heiarop. Ved hjelp av forskjellige apper er det lett å flytte penger fra én konto til en annen, og på den måten alltid ha penger tilgjengelig.

Kortselskapet VISA har blant annet uttalt at halvparten av deres transaksjoner skal gå via mobil i 2020.

– Vi er virkelig bekymret

Finanstilsynet er alt annet enn glade for denne utviklingen.

– Man kan alltid si man er bekymret for it-sikkerheten. Men vi er virkelig bekymret over stadig flere banktjenester på mobilen, sier seksjonssjef Frank Robert Berg til fagavisen Computerworld.

Grunnen til Finanstilsynets er at man samler et risikopunkt, i stedet for å spre det utover.

– Hvorfor mange tror det er en god idé å samle alt på et sted, forstår ikke jeg.

Berg forteller Computerworld at Finanstilsynet er så bekymret at neste risiko- og sårbarhetsanalyse av foretakenes bruk av it vil dreie seg om mobilitet. Rapporten forventes ikke før mars neste år.

– Har ikke samme sikkerheten

Datatilsynets ekspert på området, Atle Årnes, støtter Finanstilsynet.

– Det man kanskje kan bekymre seg over er at man nå skal gjøre alt på mobil, via en knøttliten skjerm, der man kanskje ikke har den samme sikkerhetsprogramvaren som på en datamaskin, sier Årnes til NRK.no.

Han mener også det er på sin plass at nettopp Finanstilsynet ser på problemene rundt banktjenester på mobiltelefoner.

– Det at flere og flere bruker flere og flere apper gjør at man må vise tillit til veldig mange aktører. De fleste krever minst en liten del personinfo. Når banken selv sier at dette er en pålitelig app, så må jo folk stole på det. Så er det opp til finanstilsynet å etterprøve dette.

– «Jailbreaking» er farlig

Sikkerhetsekspert og førsteamanuensis ved Høgskolen i Gjøvik, Hanno Langweg, sier til Computerworld at det finnes en rekke årsaker til at man bør være forsiktig med banktjenester på mobil.

I tillegg til den åpenbare risikoen som ligger i at man blir frastjålet telefonen, stiller Langweg seg bak Datatilsynets uttalelse om manglende sikkerhetsprogramvare.

– Det er også en utbredt holdning at det er greit å «jailbreake» (å fjerne begrensninger i telefonen, journ.anm.) telefoner, men det som skjer er at man svekker mekanismer som forebygger skadevare. Denne holdningen finnes i liten grad når det gjelder pc-er, sier Langweg.