Hopp til innhold

Tregt bredbånd til rask pris

Svært få bredbåndskunder får den hastigheten de betaler for. - Dette vet leverandørene, men ikke kundene, sier Forbrukerrådet.

Bredbånd
Foto: Scanpix

Halvparten av norske husstander har nå bredbånd. Med bredbånd skal du kunne si farvel til hakkete nett-tv og trege nettsider.

Men problemet med bredbånd er at du mister mye av hastigheten hvis du bor et stykke unna sentralen som sender deg signaler.

Misvisende hastighet

Dette vet Telenor og de andre leverandørene, men svært få av kundene som betaler regningen, forteller underdirektør i Forbrukerrådet, Ole Asbjørn Lie.

- På kontrakten står det en "opp til"-hastighet, men svært kunder får denne hastigheten, sier Lie.

Mange kunder får først beskjed om dette når de klager på at nettet går tregt.

- Det er vanlig at man først får beskjed at man bor for langt unna sentralen til å få hastigheten det betales for. Ofte blir denne beskjeden fulgt opp med at kunden må velge mellom å beholde hastigheten, eller ikke ha noe bredbånd i det hele tatt, sier Lie.

- Får lavere hastighet

Telenor er landets største tilbyder av bredbånd med over 500 000 kunder. Ifølge informasjonsjef Arild Johannessen legger de inn en buffer på sine linjer for å hindre store forskjeller i hastigheten hos kundene.

- Vi har en teknisk hastighet som er 20 prosent høyere enn den kunden får, sier han.

- Så ingen av Telenors kunder opplever lavere hastighet enn det de betaler for?

- Jo, sannsynligvis. Vi har jo over en halv million kunder, og hastigheten de får er en "opp til"-hastighet, sier Johannessen.

Han understreker at det ikke bare linja inn til kunden som er avgjørende for hvor høy hastighet man får.

- Hvor rask PC man har, modem, trådløs router og trafikk på nettet er også viktige faktorer, sier han.

Villedende reklame

 

Bjørn Erik Thon
Foto: Erlend Aas, Aas, Erlend

Forbrukerombudet har fått mange klager på det ombudet kaller villedende markedsføring av bredbåndtjenester.

 - Vi får mange klager på hastighetsangivelsen og folk er misfornøyd med å få mindre enn de betaler for. I mange tilfeller markedsføres hastigheter som ikke leveres til alle kunder, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Nå krever Forbrukerrådet og Forbrukerombudet at bredbåndsleverandørene sier klarer fra til kundene om at hastigheten de kjøper ikke nødvendigvis er den de får.

- Vi mener at kontraktene må endres slik at det kommer klarer frem hva kunden kan forvente å få av hastighet, når abonnementet inngås, sier Lie hos Forbrukerrådet.

På nettet finnes det flere "speedometere" som sjekker hvor rask linje du har. Under finner du lenka til IT Avisens alternativ..

Sjekk om du får det du betaler for her!