Henriksen, som sitter i helse- og sosialkomitéen på Stortinget, mener saken viser at det er svært viktig med god dialog med foreldre når barnevernet må gripe inn.
- SE OGSÅ: Barnevernet hentet 2-åring
Vanskelige situasjoner
– Det å være i dialog med personer som blir møtt av forvaltningen når det er veldig vanskelige situasjoner, poengterer Henriksen.
– Vi vet av erfaring med helsetjenesten at pasientombudet har hatt veldig mange klager, om ikke på selve handlingen - det forstår de fleste, men på måten de blir møtt med underveis i disse situasjonene. Spesielt når det er veldig vanskelige situasjoner som skal håndteres, sier Ap-politikeren.
– Griper heller for skjelden inn
Barneombud Reidar Hjermenn mener det er viktig å påpeke at det er et større problem av barnevernet for sjelden griper inn enn for ofte.
– Jeg er langt oftere bekymret over at barnevernstjenesten griper inn i for få familier enn at de griper inn for ofte, sier Hjermann, som understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag.
Som Heine Steinkopf ved Sørlandet sykehus uttalte onsdag, mener Hjermann det må være høyde for at også hjelpeapparatet kan ta feil i enkelte situasjoner.
– Ønsker å hjelpe
– I et system der mennesker håndterer mennesker så vil det alltid begås feil, både i den ene og den andre retningen. Det er viktig at vi har systemer som kan fange opp dette og rette opp feilene når de skjer.
– Når det handler om å få hjelp fra barnevernstjenesten, så er det på ingen måte det samme som å bli uthengt. Dette handler om å få hjelp av en tjeneste som er profesjonell på å hjelpe barn og familier. I de tilfellene hvor man er uenig i at de skal komme inn å bistå barna, så er det anledning til å klage på dette og få prøvd saken sin på nytt, sier Hjermann.