Hopp til innhold

Italia-trikkene skaper også problemer for svenskene

Det er ikke bare Oslo som har problemer med trikkene fra den italienske produsenten. I Gøteborg er 30 av 40 trikker fra samme produsent ute av drift.

From InfoDispatcher.SingleFileImporter

SE VIDEO: I Gøteborg står 30 av 40 trikker fra den samme italienske produsenten som Oslos trikker kommer fra.

Torsdag er italienske trikkeeksperter i Oslo for å se om de kan finne ut hva som er årsaken til at trikkene sprekker og ruster. 30 av de italienske trikkene har siden mandag vært ute av drift.

– Vi undersøker nå hver og en av trikkene sammen med representanter fra leverandøren i Italia, sier Cato Asperud, kommunikasjonssjef i Oslotrikken.

 Peo Wenander, journalist Sveriges Radio.

Peo Wenander er journalist i Sveriges Radio og har fulgt trikketrøblet i Gøteborg tett.

Foto: Sveriges Radio

Det er imidlertid ikke bare i Oslo de italienske trikkene har ført til hodebry. I Gøteborg står 30 av 40 trikker fra samme produsent på grunn av rustskader, skriver SVT.

De er på verksted, men ingenting skjer fordi lokale myndigheter og produsenten krangler om hvem som skal ta regningen.

– Trikkene er ikke i bruk fordi man må finne ut hvem det er som skal betale og hva som skal gå på garantien, sier Peo Wenander, som har fulgt saken tett for Sveriges Radio.

Han forteller at man i tillegg til rust har funnet mugg i gulvet på flere av vognene.

– Gøteborgerne har en viss humor og man spøker om de ødelagte vognene, men de synes det er helt bedrøvelig. Nå kreves det at de ansvarlige skal fortelle hvordan dette kunne skje. Per i dag er det imidlertid ingen som vet hvordan dette kommer til å ende, sier Wenander.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Rusten trikk

Rust er en av mange problemer som har oppstått siden Oslo kommune kjøpte trikkene i 1999.

Foto: Vålberg Saugstad / NRK

Produsenten sitt ansvar

I Oslo er det så langt funnet skader på 14 trikker, men 30 trikker er tatt ut av trafikk, inntil alle er undersøkt.

Cato Asperud

Cato Asperud er kommunikasjonssjef i Oslotrikken.

Foto: Vålberg Saugstad

– Det er funnet sprekker i belgene hvor vognene er festet til hverandre. Disse sprekkene har før til rust i viktige deler av konstruksjonen, forklarer Asperud i Oslotrikken.

Norge har imidertid ikke det samme problemet som Sverige, der man krangler om hvem som har ansvaret.

– Vi har en god avtale og det er fremdeles løpende garanti for trikkene. Kostnadene i forbindelse med de problemene vi har nå faller på leverandøren, sier Asperud.

Samarbeider med Sverige

Oslo og Gøteborg samarbeider om problemene med de italienske trikkene.

– Vi har i mange år hatt god kontakt med Gøteborg sporveier og vi prøver å hjelpe hverandre og dele den kunnskapen vi sitter på, sier Asperud.

Han vet ikke når trikkene i ute i Oslos gater igjen.

– Det er leverandøren som er ansvarlig for å finne en løsning og vi skal passe på at det settes fart i arbeidet slik at trikkene kommer raskest mulig ut på sporet igjen. Men vi vet ikke når de komme i drift, og det vil være avvik i trafikken frem mot sommeren, sier han.

I Gøteborg har det blitt satt inn gamle svenske trikker fra sekstitallet. I Oslo erstattes flere av trikkene med buss, les mer på Ruters hjemmesider.

NRK har prøvd å komme i kontakt med den italienske produsenten uten hell.