Hopp til innhold

Det vil ta lang tid før alle trikkene er tilbake

Nær halvparten av Oslos trikker er på verksted og det vil gå lang tid før trikkene er tilbake i trafikk. Det vil derimot ikke spares på mannskap og ressurser for å løse problemet, forsikrer Oslotrikken.

From InfoDispatcher.SingleFileImporter

30 trikk i Oslo er på verksted. Ved syv av dem er det

På mandag ble 30 trikker tatt ut av trafikk for undersøkelser. Problemet lå i belgene som binder vognene i trikken sammen. Rustskader har skapt sprekker i bindingsleddene, noe som i værste fall kan føre til at vognene løsner.

– Dette er litt hypotetisk, men når bæreelementene der vognene bindes sammen ruster, kan vognene i verte fall løsne. Foreløpig har det ikke vært noe risiko for dette, forsikrer kommunikasjonssjef i Oslotrikken, Cato Asperud.

Vil gjøre alt

Cato Asperud

Kommunikasjonssjef Cato Asperud ved Oslotrikken, sier at det vil gå lang tid før alle trikkene er tilbake i spor.

Foto: Vålberg Saugstad / NRK

I Oslotrikken sine verksteder jobbes det nå med å undersøke de 30 trikkene for feil. Asperud regner med at de vil undersøke to til tre trikker hver dag. Arbeidet med å reparere skadene vil derimot ta mye lenger tid, kanskje helt til sommeren eller lenger.

– Det skal ikke spares på ressurser, mannskap, maskineri eller noe annet for å få trikkene ut igjen, men dette vil ta tid, sier Asperud.

Oslotrikken er nå i kontakt med det italienske firmaet som leverer trikkene, for å finne en løsning på problemet.

Saken fortsetter under bildet.

Rusten trikk

Rust er årsaken til at 30 trikker i Oslo er på verksted. Dette er en av mange problemer som har oppstått siden kommunen kjøpte trikkene i 1999.

Foto: Vålberg Saugstad / NRK

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen fra Venstre støtter Oslotrikkens sikkerhetsmessige avgjørelse om å midlertidig fjerne trikkene, men ser svært alvorlig på at Oslo nå mangler en tredel av trikkene som trengs for å ha femminuttersavganger.

– Vi mangler 21 trikker for å kjøre nettet vårt med fem minutter-avganger og det er krise, sier han.

Mange må ta buss

Siden feilen ble oppdaget tidlig har ikke rustskadene utgjort noen fare for reisendes liv og helse, men de som vanligvis tar trikk til jobb, skole og til andre daglige gjøremål, må belage seg på trangere busser og trikker de neste ukene og månedene.

Buss Trangt

Busser og trikker vil de kommende månedene være ekstra fulle, men ved Oslotrikken forsikrer de om at alle er garantert plass.

Foto: Vålberg Saugstad / NRK

– Trikkene har passasjerkapasitet på 212 personer, mens bussene tar 88. Dermed blir det trangere på trikken og bussen, så dersom en har alternativer til kollektivtrafikk ville jeg vurdert det, forteller informasjonssjef Cato Asperud ved Oslotrikken.

Linje 12 vil erstattes med buss inntil videre. Ved de resterende linjene vil cirka annenhver trikk gå som normalt, mens de resterende trikkene vil erstattes med buss.

Reisegarantien til ruter er derimot fortsatt gjeldende, forsikrer Asperud.

Selv om mange passasjerer måtte stå litt tettere i bussen på tirsdag, opplevde de flere at buss-for-trikk fungerte som et greit alternativ.

– Det hadde kanskje vært greit med en bil nå, men buss er helt ok. jeg skal ikke så langt, sier Thomas Håkonsen som nå tar buss istedenfor 12-trikken som han tar til vanlig.

Marie Sten hadde heller ikke noe problem med bussen som erstattet trikk på tirsdag.

– Det går bra. Bussen sto jo her når jeg kom, sier hun.

I følge Asperud har ikke Oslotrikken foreløpig ikke fått inn noen meldinger om at det har vert problemer med buss-for-trikk.

Dårlig kjøp

Tilsammen 32 trikker ble kjøpt av et Italiensk selskap i 1999 og siden har det oppstått flere problemer med kjøretøyene, blant annet i forhold til kulde og varme. I tillegg har det vært problemer når trikkene skal svinge.

Saken fortsetter under bildet.

Trikk

«Italiatrikkene» på reparasjon i trikkestallen.

Foto: Vålberg Saugstad / NRK

Samferdselsbyråd i Oslo kommune Ola Elvestuen legger ikke skjul på at det var et dårlig kjøp.

– Det er nok en felles oppfattelse av at dette var et feilkjøp, sier han.

Nå er problemet altså rust. Asperud tør ikke spekulere i hva som er årsaken denne gangen, men utelukker ikke at det kan være det norske klimaet som skiller seg fra de sydlige delene av Europoa.

– Klimaet her stiller muligens litt større krav til materiell men i utgangspunktet er dette dimensjonert og veldig solid. Slik skal det altså ikke være, sier han.