Hopp til innhold

Uenige om T-baneplaner

Oslo-politikerne sliter med å bli enige om hvordan man skal få på plass de store T-banesatsningene i hovedstadsområdet.

T-bane på Majorstuen stasjon

SV vil ikke være med på kravet om at staten skal betale halvparten av Fornebubanen fordi de mener en ny tunnel gjennom Oslo sentrum er viktigere.

Foto: Knut Arne Oseid / NRK

Mens folk landet rundt posisjonerer seg for å få mest mulig penger i Nasjonal Transportplan, blir ikke Oslo-politikerne enige.

I samferdsels- og miljøkomitéen sist onsdag foreslo Venstre og Høyre at Oslo og Akershus skal kreve 50 prosent statlig bidrag til Fornebubanen og Ahusbanen, og et stort, men ikke tallfestet bidrag til ny T-banetunnel under Oslo sentrum.

Forslaget fikk støtte fra Fremskrittspartiet, mens Arbeiderpartiet og SV stemte imot.

SV vil ikke være med på kravet om at staten skal betale halvparten av Fornebubanen fordi de mener en ny tunnel gjennom Oslo sentrum er viktigere, der kapasiteten snart er sprengt.

– T-banetunnel er viktigst

Odd Einar Dørum

Odd Einar Dørum (Venstre).

Foto: Johansen, Erik / Scanpix

– Det er nesten som å springe hekkeløp og late som om første hekk ikke finnes, sier Venstres samferdselspolitiske talsmann i bystyret, Odd Einar Dørum, om SVs T-bane-strategi.

Ifølge SVs komitéleder Marianne Borgen gir Venstre og Høyres forslag et signal om at Fornebubanen og Ahusbanen er viktigere enn T-banetunnelen, og det er ikke SV enig i.

– T-banetunnelen er den aller viktigste satsningen og vi ber om at byrådet, så snart Nasjonal Transportplan er ferdig behandlet i Stortinget, går i dialog med staten for å hente ut mest mulig penger til å få i gang bygging av T-banetunnel.

Borgen understreker at det er viktig å få på plass Fornebu- og Ahusbanen også, men mener T-banetunnelen må få oppstart først.

– Fornebu haster mest

Det er Odd Einar Dørum helt uenig i.

Med stadig flere arbeidsplasser, stadig flere boliger og stadig større trafikkproblemer, er det T-banen til Fornebu som haster mest, sier han.

Marianne Borgen

Marianne Borgen (SV).

Foto: Stig Marlon Weston / SV

– Det første store hinderet i forhold til staten er Fornebubanen og det første store hinderets første test er Nasjonal Transportplan, sier Dørum.

– Grunnen til at et bystyreflertall forventer 50 prosent til Fornebu og Ahusbane, er fordi vi må teste politikerløftene i første runde og da har vi inngangen til å kunne sloss videre om det som storbyer trenger, og da trenger vi alle tre: Fornebubane, Ahusbane og ny T-banetunnel.

– Svekker Oslo sjanser

Heller ikke Arbeiderpartiet stemte for kravet om at staten må betale halve Fornebubanen og halve Ahusbanen, selv om de har ment dette i andre sammenhenger.

Årsaken skal være at partiet vet at regjeringen ikke kan love 50 prosent i Nasjonal Transportplan, men at prosjektene må konkurrere om penger fra en bypakkepott på 26 milliarder kroner.

Den tidligere samferdselsministeren tror det svekker Oslos sjanser overfor staten hvis bystyret ikke greier å opptre enstemmig.

– Jeg håper vi inderlig vi får flertall for om det å ha denne forventningen om statens 50 prosent tilskudd for å få til Fornebu- og Ahusbanen, hvis ikke skjønner jeg ikke hva dette dreier seg om, når det gjelder de to største opposisjonspartiene, sier Dørum.