Den eldste og raskaste måten å varsle ufred på i gamle dagar, var å tenne vetar. Vetane stod oftast på høge fjell med vidt utsyn.
I det gamle militære varslingssystemet med vetar, låg det i eldre tid ein vete vest for Davik.
Under Napoleons-krigane tidleg på 1800-talet vert det fortalt at fiskarbonden Ole Oleson Nordbotten vart teken til fange av eit engelsk kaperskip.
1. verdskrig
Under 1. verdskrig i 1917 berga folk på Gåsøy 25 britiske sjøfolk som hadde drive over Nordsjøen i ein livbåt etter å ha blitt torpedert ved Shetland ei veke tidlegare.
2. verdskrig
Den 13. april 1940 naudlanda eit tysk Junker 52 transportfly/sjøfly i Berle, og den norske vaktbåten ”Hval V” tok tre fangar og senka flyet.
Skipsleia i Frøysjøen og nordover mot Nordfjord hadde stor strategisk betydning. Som ein lekk i invasjonsforsvaret ”Festung Norwegen” bygde tyskarane under 2. verdskrig store festningsverk med langtrekkande kanonar på Ospeneset i 1942 og Gotraneset ved Berle i 1943 for dekning av Frøysjøen
Shetlandsfarten fekk tidleg mange viktige bruhovud i Bremanger for våpentransport og transport av flyktningar og sabotørar.
”Operasjon Hamburg”
vart sett i verk mot Kalvåg 25. februar 1943. Tyskarane hadde fått tips om våpenlager og drivstoffdepot, og sette 800 mann inn i ein razzia der alle vaksne menn vart internerte i skulehuset. Dei fann ingenting, og den tyske offiseren som leia aksjonen hamna like etter på austfronten! (Høyr lydklipp.)
"Sabotasje i Svelgen"
I 1943 freista Linge-karane Ragnar Ulstein, Harald Svindseth og Nils Fjeld å sprengje fiendtlege skip på hamna i Svelgen. Aksjonen hadde kodeordet Vestige I (sjå også
Krigshistoria i Askvoll). Etter loddtrekkjing skulle Harald Svindseth utføre oppdraget med å feste sprengladningar (Limpets) på skutesida til handelsskipet ”Hartmut”. Natt til 24. september vart oppdraget utført, men ladningen gjekk for tidleg av, og det skadde skipet vart sett på land. Dei tre rømde til England etter først å ha søkt tilflukt hos
Thorbjørn Øvrebotten i Botnane.
|
Arne Øvrebotten, son til Thorbjørn Øvrebotten, ved hola der motstandsfolka vart gøymt. På det meste var det 5-6 personar i hola. Inngangen vart skjult med ei bjørk. (Foto utlånt av familien) |
Sabotørar på flukt
I 1944 måtte ei anna gruppe Linge-karar, leia av ”tungtvanns-sabotøren” Fredrik Kayser, også søkje tilflukt hos
Thorbjørn Øvrebotten etter å ha blitt oppdaga med miniubåtar ved Skatestraumen. Dei hadde i oppdrag å sprengje skip på hamna i Måløy. (Sjå òg
Sabotørane på Gangsøy og
Bjørn West.)
På det opne havstykket over Frøysjøen mellom Bremanger og Florelandet var tyske konvioar på veg langs kysten ekstra utsette for allierte åtak frå MTB-ar og bombefly.
|
I Frøysjøen søkkte norske MTB-ar mange skip. Lasteskipet "Bivi" vart torpedert i jula 1944. (Foto utlånt av Ståle Sørbotten) |
I november 1944 vart Fylkesbaatanes ”Framnæs” skoten i brann av 30 allierte fly ved Kjelkenes i Midtgulen. Skipet hadde kring 70 passasjerar ombord.
Snowflake
Vinteren og våren 1945 heldt leiinga av
Milorggruppa "Snowflake" til i Ålfotdalen og fjella kring Svelgen.
Overrumpla Linge-karar
13. mars 1945 vart radiostasjonen Roska ved Frøysjøen peila inn av tyskarane. Dei overrumpla dei to Linge-karane på stasjonen. Atle Svardal frå Florø vart drepen på staden, Fredrik Persen teken til fange (sjå også
Krigshistoria i Flora).
I alt 31 personar frå Bremanger kommune fall i krigsteneste eller døydde av krigshandlingar. Berre Flora kommune hadde fleire krigsoffer under 2. verdskrig i Sogn og Fjordane.
|
Frøysjøen sett frå Botnane. Dette havstykker var svært viktig strategisk under 2. verdskrig. (Foto: Ragnvald Søgnesand, NRK) |