Det er merkelig hvor åpenhjertige kjendisene er når de har noe å selge. Er det en ny plate, bok eller forestilling på gang, forteller a-, b- og f-kjendisene villig vekk om voldtekter, dop, sex og vold. Mandag snakker vi om sladder og hemmeligheter - med oss i studio har vi VGs Anders Giæver.
Av
Lillian Vatnøy
Det blir stadig mer kjendisstoff i norske aviser, og forsidene prydes stadig av en eller annen celebritet som står fram med mer eller mindre sjokkerende hemmeligheter. Merkelig nok er timingen ofte påfallende: har kjendisen et produkt å promotere, sitter hemmelighetene løsere.
Kommersialisert sladder
 |
VGs Anders Giæver mener at sladderen er bedre enn sitt rykte. (Foto: Scanpix) |
De aller fleste avislesere har kost seg med dyptpløyende portrettintervjuer til lørdagskaffen. De siste årene har man kunnet se en tendens til at journalistenes penner blir skarpere og avsløringene større.
Det holder ikke lenger med en saklig redegjørelse for kjendisens oppvekst og karriere, for å få en dobbeltside i tabloidene bør man helst kunne slå i bordet med et samlivsbrudd, utroskap, voldtekter eller spontanaborter - kommer du med pillemisbruk i tillegg, får du kanskje tre hele sider.
Harde forhandlinger
- Dette er det motsatte av sladder, mener Anders Giæver. Det er nøye planlagt offentlig kommunikasjon om intime forhold, gjerne med historier som er solgt inn av agenter.
 |
Anne Grete Preus og Mia Gundersen er blant kjendisene som har stått fram med ulike avsløringer i tabloidavisene. (Foto: Scanpix) |
"Stå fram"-intervjuene kommer ofte som resultat av harde forhandlinger, og kjendisene må legge stadig drøyere avsløringer i potten for å få spalteplass.
- Ofte inneholder et portrettintervju i en norsk løssalgsavis flere kompromisser enn et landsmøtevedtak i Venstre, skriver Giæver i boka "Sladder - Bedre enn sitt rykte".
Vi snakker med Anders Giæver om sladrejournalistikk mandag 25. oktober - om han har noe saftig nytt å komme med vet vi ikke, men vi krysser fingrene.