Høyres næringspolitiske talsmann, Ivar Kristiansen, tror ikke ervervsloven som de avskaffet ville hindret Union-nedleggelse. Og mener Norsk Hydro oppfører seg langt mer sømmelig.
Av Mona Nesje
I dagene før valget har vi invitert partienes næringspolitikere for å få svar på noen av de viktigste næringspolitiske sakene.
I dag har turen kommet til Høyre og næringspolitisk talsperson Ivar Kristiansen.
Statens kontrollmuligheter
Næringsminister fra Høyre, Børge Brende, har vært svært aktiv i forbindelse med nedleggelsen av Union. Burde Høyre vært like aktive for å forhindre nedleggelse ved Norsk Hydros smelteverk i Årdal og Høyanger?
- Vi viste betydelig engasjement også i Årdal og Høyanger. Men man kan ikke sammenligne situasjonen rundt Union og Hydro. Hydro åpner for at andre aktører kan slippe til som eier, og bidrar i omstilllingsprossessen i lokalsamfunnet.
- Den måten norske Skog har opptrådd i Union-saken er ikke etter samme mønster. De ønsker å legge ned, og ikke åpne for at andre kan få lov til å overta. Det er en holdning og et et manglende samfunnsengasjement vi i Høyre ikke kan forsvare.
- Det er viktig at et lokalsamfunn får leve videre, etter at man forlater sine engasjementer.
Hva da, etter Hydro?
I 2011 opphører den billige kraftavtalen Hydro har i Høyanger. Kan man være sikker på at det blir ny aktivitet etter Hydro?
- Det er det ingen som kan svare på i dag. Det foreligger interesse for å gå inn å overta deler av Hydros engasjement. Så får vi se hva som skjer. Hydro viser til at de har sitt marked og sine engasjement, i hovedsak langt utenfor landet.
Kunne loven ha blitt brukt
I 2002 ble ervervsloven fjernet.
Lovens formål var å ivareta myndighetenes behov for kontroll og styring med eierskifter i norsk næringsliv, være preventiv overfor useriøse investorer, bidra til å opprettholde sysselsetting og sikre informasjon om eierstrukturen i norsk næringsliv. Kunne ervervsloven blitt brukt overfor Norske Skog i Union-saken?
- Ervervsloven var aldri til anvendelse. Vi har med stimulans sørget for at vi har satt en historisk eksportrekord. Pisk og tvang er ensbetydende med stagnasjon.
- I Skien har vi protestert og tatt politiske initiativer. Vi har forsøkt å endre kursen til Norske Skog. Vi ønsket at Norske Skog tok en annen tilnærming til spørsmålet om nedlegging av Union.
- Ervervsloven ville ikke ha hjulpet i denne situasjonen. Hvis du tvinger Norske Skog til å foreta en fremrykking mot eiernes, administrasjonens og styrets vilje, hva slags sluttresultat blir det?
- Selv under sosialdemokratisk regjering så kom denne loven aldri til anvendelse. Denne loven er en forhistorisk og gammeldags lov som ingen lenger har tro på i norsk politikk.
Eierandeler til private
Høyre vil at staten skal redusere sine eierinteresser i selskaper som Høyre Statoil, Telenor og Norsk Hydro?
- Vi har kontrollerende eierposter i både Hydro, Statoil og Telenor. Vi vil selge ned. Men bare til et nivå der vi kan blokkere for utflytting og ha vedtektskontroll.
- Det vi har gjort, er jo og åpne for at selskapene kan utvikle seg. Den strategien som Høyre har bidratt til er har jo virkelig gitt suksess i alle disse selskapene som vi har solgt oss ned i.
Staten har solgt seg kraftig ned i Statoil og den statlige eierandel er på 71,7 prosent. Har staten tapt selskapsinntekter på grunn av dette?
- Staten skal være kontrollør og konsesjonsgiver. Derfor skal ikke staten sitte på andre siden av bordet når man skal drive næringsutvikling.
- Staten har vunnet noe enormt på den virksomheten som har skjedd ved nedsalg. En ting er hva staten tjener. Det som må være bildet er at de som tør ta risiko må slippe til også innenfor lignende selskap som Statoil. De må kunne måles med andre.
Dommen fra LO
Kommentar ved sjeføkonom i LO Stein Reegård.
- Det virker som om Høyre står industrien mye fjernere enn partiet gjorde 10 til 20 år siden.
Høyres politikk går nå først og fremst ut på å gi mer til de som har penger, uten at det har noe særlig med bedrifter å gjøre.
- Det å gi åtte milliarder i lettelser i formueskatten vil bare på en indirekte og marginal måte berøre bedriftene.
- Det statlige eierskapet vil de egentlig ikke ha. Men de tar jo til etteretning at det er et politisk flertall for det. En risiko ut av dette, er at man blir en litt dårlig eier, og at man selger på dårlige tidspunkter og taper penger.
Fire punkter fra Høyres næringspolitikk
** Skogbruket er en markedsstyrt næring. Privat eiendomsrett og langsiktig forvaltning av ressursene er nødvendig for å sikre og utvikle arbeidsplassene og verdiskapingen både i skogbruket og skogindustrien.
For å utnytte ressursene bedre og styrke økonomien i skogbruket vil Høyre selge deler av statens produktive skogeiendommer til aktive skogeiere.
** En viktig utfordring for jordbruket er å sikre god rekruttering til næringen.
Høyre vil derfor gjennomgå lovverket under ett for å bedre mulighetene til rekruttering, og vil redusere den offentlige reguleringen ved å fjerne konsesjonsloven og fjerne delingsforbudet i jordloven.
** Høyre vil ha størst mulig etableringsfrihet i oppdrettsnæringen, og vil fjerne offentlige konsesjoner som hindrer nyetablering og vekst.
Inntil markedsadgangen til EU er sikret gjennom norsk medlemskap, kan Norge fortsatt bli tvunget til produksjonsbegrensninger.
** Dagens kvote- og rettighetssystem gjør det vanskelig å starte for seg selv som fiskere. Høyre ønsker ordninger som kan gi unge fiskere bedre mulighet til å etablere seg.
Det beste virkemidlet er en lønnsom fiskerinæring. Det fordrer en modernisering av fiskerinæringen, der kapasiteten i fangstleddet og på land tilpasses ressursgrunnlaget.