– Slik jeg forstår deg, er marxismen ikke bare opptatt av kunstens virkning, men også av hvordan kunst blir til?
Publisert 25.08.2002 22:42.
– Ja, marxismen har både en virkningsestetikk og det vi kaller en produksjonsestetikk, bekrefter Arild Linneberg.
- Sentrale begreper i den marxistiske økonomiske teorien er produsent, produkt og konsument. På produksjonssiden har vi begrepene produktivkrefter og produksjonsforhold.
Hvordan blir litteratur til?
Bruker man den marxistiske teorien i forhold til litterær produksjon, kan man stille spørsmålene: Hva er produksjonsforholdene for litterær kunst? Hva er produktivkreftene for litterær kunst? Med de to begrepene kan marxismen fange inn hva det er som bestemmer tilblivelsen av litteratur.
Marx’ produksjonsteori er på mange måter også en kommunikasjonsteori. Kjeden produksjon, produkt og konsumpsjon har en parallell i kommunikasjonsteoriens avsender, budskap og mottaker.
Kunstens funksjon i samfunnet
Innen kunstfeltet er det en kunstner som er betingelsen for avsendelsen av budskapet. Så har du produktet, kunstverket, og til slutt har du publikum, mottakerne av kunstverket. I en slik marxistisk teori blir kunstverket oppfattet som en vare. Mens publikum er konsumenter som tilegner seg varen.
Når produksjons- og konsumpsjonsprosessen analyseres historisk og samfunnsmessig, åpner det for en forståelse av kunstens funksjon i en bestemt historisk sammenheng. Marx’ analyse er en analyse av varesamfunnet. Og det skjer faktisk noe helt grunnleggende med litteraturen og kunsten når den, etter den industrielle revolusjonen, blir en vare på markedet, mener Arild Linneberg.