Fredag 12. mars 2004:
I 2050 vil ikke Island lenger trenge anløp av tankbåter. Olje, bensin og drivstoff til fiskeflåten er da avløst av hydrogen, denne energibæreren som så mange setter sin lit til med tanke på klima, CO2 og en framtidig bærekraftig utvikling. Folket i vest kan bli verdens første hydrogensamfunn.
Stiftelsen Islensk Ny Orka, Islandsk Ny Energi, har en og en halv ansatt. Miljødirektør Maria Mack er memlig også lærer på Universitetet, men låste gjerne kontoret og tiok Verdt å Vite med på en hydrogenomvisning i hovedstaden Reykjavik.
Gassen hydrogen finnes i enorme mengder, bundet i vann: h2o. Men ved hjelp av strøm, elektrolyse han vann spaltes: hydrogenet går i tanker og oksygenet ut i lufta.
Hydrogenet fyller vi så på bussens, eller bilens tank. Kjøretøyet har i tillegg en brenselcelle, et slags batteri, som kontinuerlig produserer strøm ved hjelp av hydrogen fra tanken og oksygen fra lufta. Og bilen, eller bussen, har selvsagt da en elektromotor. Utslippet til moder jord blir vann.
 |
Martin Schultz, Max Planck Intitute i Hamburg |
Genialt? Ja, i hvert fall dersom elektrisiteten kan produseres ved hjelp av fornybare kilder slik som vannkraft og geovarme slik som på Island. Og våre venner på sagaøya har ren energi i bøttevis…
Globalt
Vi har også besøkt Max-Planck Instituttet i Hamburg der forskeren Martin Schultz har sett på hydrogensamfunnet i et globalt perspektiv. Blant annet med tanke på lekkasjer av hydrogen til luft og hvor mye biler og busser bidrar til klimagassutslipp sammenlignet med olje-, gass- og kullfyrte kraftverk.
Av
Ivar Grydeland, Verdt å Vite