Et terrorangrep mot det britiske atomkraftverket Sellafield kan bli en katastrofe for folkehelsen og miljøet i Nord-Europa, mener en amerikansk ekspert.
Anlegget er ikke godt nok sikret mot slike angrep, skriver vitenskapstidsskriftet New Scientist. Den amerikanske eksperten Gordon Thompson, som har lang erfaring fra Sellafield, advarer i nyeste utgave av bladet om faren for terror mot anlegget.
Thompsons dommedags-scenario går ut på at en kapret jumbojet styrtes ned i Sellafield, etter mønster av terrorangrepene mot New York og Washington.
Flyet ramnmer ikke reaktorbygningen ved Sellafield, men et lagerkompleks på 21 tanker av stål og betong som inneholder høyradioaktivt avfall.
|
Et flystyrt mot Sellafield kan bli en katastrofe for Europa |
Langt verre enn Tsjernobyl
Nesten to og et halvt tonn av stoffet cesium-137 kan i så fall lekke ut til atmosfæren. Det ville innebære et utslipp av 44 ganger så mye radioaktivitet som ved Tsjernobyl-katastrofen i Ukraina i 1986.
Utslippet ville gi over to millioner mennesker kreft i løpet av en periode på 50 år, hvis man dømmer etter erfaringene fra Tsjernobyl. Store deler av Storbritannia og, avhengig av vindretningen den dagen, Irland og det europeiske kontinentet vill bli forurenset. Mange steder ville bli ubeboelige, mener Gordon Thompson.
Sikret mot terrorangrep
Selskapet British Nuclear Fuels (BNFL), som driver Sellafield, har sendt ut en erklæring der det heter at anlegget er bygd for å motstå terroraksjoner. Blant de trusler man er forberedt på og har sikret seg mot, er selvmordsangrep med fly, het det i denne erklæringen.
Men New Scientst påpeker at selv om selve reaktorbygningene er sikret, gjelder det samme ikke for de 21 tankene i lagerkomplekset. Da det britiske atomtilsynet påpekte dette i februar 2000, svarte BNFL at risikoen for en flystyrt i lagringstankene er forsvinnende liten.
Fra norsk hold har det lenge vært reist krav om at kraftverket må stenges, på grunn av store og skadelige utslipp. Det omstridte anlegget ligger på den engelske nordvest-kysten, midtveis mellom Liverpool og den skotske grensen