skilleStemmer fra arkivetskilleLitteraturquizskille_slutt
litteratur_lesekunst_teorier_3_1_banner
Her er du: NRK.no > Nyheter > Kultur > Lesekunst > Teorier Sist oppdatert 13:28
Ansvarlig for sidene:
Tom Egil Hverven

 
Nyhistorisme

11. Nyhistorisme på norsk

– Er din egen forskning nyhistoristisk?

Publisert 26.06.2002 13:06.
– Jeg har ikke bevisst gått inn for å være nyhistorist. Men når jeg i ettertid leser hva jeg har skrevet, ser jeg at jeg er påvirket av blant annet Greenblatt, innrømmer Jørgen Sejersted.

- Etter å ha sittet og lært de nykritiske og formalistiske dogmene under studietiden, oppfattet jeg helt klart nyhistorismens åpning for konteksten som en lettelse.

Konteksten viktig på 1600-tallet

Når man arbeider med 1600-tallet, er det vanskelig ikke å være kontekstuell til en viss grad. Samfunnet er såpass fremmedartet, det er så mange historiske og idéhistoriske, ideologiske og politiske forhold rundt litteraturen som du er nødt til å ha med – rett og slett for å forstå hva som står i tekstene.

Det er er nok også en av grunnene til at det var akkurat i renessanseforskningen at bruddet med formalismen kom – en rent tekstlig tilnærming kommer til kort overfor svært mange av betydningslagene i en renessansetekst.

Min erfaring er at man kan ikke skrive om litteraturen på 1600-tallet uten å ta inn over seg religiøse spenninger, maktspenninger og liknende i perioden. I den grad du da finner fram til anekdotisk stoff, er det veldig morsomt og befriende å ta det med.

Vanskelig å skille ut skjønnlitteratur

– Hvilke tekster skriver du om?

– Jeg skriver i utgangspunktet om norske skjønnlitterære tekster fra slutten av 1600-tallet. Men jeg møter raskt på spørsmålet om hva som er skjønnlitteratur og hva som ikke er det.

I tillegg kommer jo den religiøse siden relativt tungt inn; religionen skiller lag med estetikken på 1700-tallet, men på 1600-tallet er det veldig mange tekster som har innslag av religiøsitet.

Mangler en Shakespeare

Man kan si at en av grunnene til at nyhistorismen ikke oppstår i Norge er at vi ikke har noen Shakespeare. Shakespeare er nok den som blir studert mest av nyhistoristene, Greenblatt selv er i utgangspunktet Shakespeare-forsker. I Skandinavia er det først og fremst i den religiøse litteraturen at det står noe på spill i denne perioden.

Selv om alle kulturuttrykk i utgangspunktet er av interesse er det ikke alltid lett å finne stoff som egner seg for en nyhistoristisk analyse; man må lese ulike kilder og være oppmerksom på uventede linjer og paralleller.

En typisk nyhistoristisk analyse kan begynne med en anekdote fra det virkelige liv, så gå inn i en analyse der man tar for seg både skjønnlitterær tekst og sakprosatekst, og til slutt ende opp i noen generelle refleksjoner om forholdet mellom subjektivitet og autoritet.

Meidells vei til å bli kveker

Et eksempel på et velegnet stoff jeg selv har vært innom er en historie om en prest i den dansk-norske menigheten i London på slutten av 1600-tallet. Christopher Meidell er i utgangspunktet en luthersk-ortodoks prest, men blir gradvis mer og mer tvilende til de religiøse dogmene.

Han ser at mange i menigheten ikke er særlig kristelige i sitt levnet. I den relative religionsfriheten i England på denne tiden finner han andre mer inderlige retninger innenfor kristendommen.

Han går veien om ulike former for reformatorisk-kristelige tendenser, og blir til slutt kveker. Det var forbudt i Danmark-Norge, så det blir skandale i menigheten og presten må gå av. Meidell blir fengslet og skriver i 1706 en liten selvbiografisk skisse der han forklarer sin omvendelse – før han forsvinner ut av historien som en anonym kvekerapostel.

Brink skriver salmer som samler

Meidells etterfølger i London-menigheten er en prest ved navn Brink. Brink skriver en salmesamling som er en utlegning av Salomos høysang – det bibelstedet som i størst grad tar for seg det inderlige gudsforholdet.

Vi kan si at Brink prøver å fange inn igjen og sette på begrep den subjektiviteten og inderligheten som har løpt helt løpsk i Meidell.

Ideell for nyhistorisme

Historien har alle ingredienser vi kjenner fra den typiske nyhistoristiske analysen: Forholdet mellom individ og ytre autoritet tilspisses, individet frigjør seg fra autoriteten og omskaper seg selv – det hele følges av et forsøk på å fange inn subjektiviteten og få den inn under konvensjonene igjen.

Stoffmengden er variert og velegnet for en nyhistoristisk tilnærming; man har en dramatisk historie, og et tekstmateriale i form av Brinks salmer og Meidells brev. Og ikke minst har man den overordnete makten, materialisert i Meidells fengsling.

Der hvor man kan finne den typen stoff, er det veldig forløsende å ha en autoritet som Greenblatt i ryggen som sier at det er i orden å bruke anekdoter og brev. Det hadde vært mer kontroversielt for 10 år siden.

NYHISTORISME 
Nyhistorisme: kulturen rundt teksten
1. Ny historisme i lang tradisjon
2. Brudd med enhet og essens
3. Bakgrunn i marxisme og nykritikk
4. Sosiale energier
5. Blooms kritikk av Greenblatt
6. Renessansens gjenfødelse
7. Forfatteren som autoritet
8. Hva er en diskurs?
9. Reaksjon på formalismen
10. Er makten én - eller flere?
11. Nyhistorisme på norsk
12. Teoretiske slektninger

 
Forfattere
Verker
Teorier
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no