OVERSIKT | NYHETER | SPORT | MUSIKK | UNDERHOLDNING | FILM | LITTERATUR | MAT | BARN | UPUNKT |
Her er du: NRK > Undervisning > Skole > Natur- og miljøfag | Oppdatert 08.05.2001 11:05 |
Nettverk for miljølære Om programmene Publisert 19.02.2001 09:39 - Oppdatert 16.03.2001 10:16 8-10. klasse. Grunnskoletrinnet og videregående grunnkurs. Programmene er tenkt som en inspirasjon og spore til å sette i gang prosjektarbeid knyttet til ”Nettverk for miljølære”. Elevene opptrer som programledere og forteller selv om prosjektene sine.De intervjuer folk fra lokalmiljøet. Med videokamera kan elevene selv gjøre opptak og dokumentere både registreringene og arbeidsprosessen. Elevene oppførerer også små sketsjer knyttet til temaene de tar opp. Humor er et godt virkemiddel. Lærerens funksjon er først og fremst som veileder for elevene. Programserien tar utgangspunkt i ”Vannprogrammet”. Elevenes arbeid organiseres som prosjektarbeid i skolen. Under «Vannprogrammet» kartlegger elever vannmiljøet og undersøker vannkvaliteten i elver, langs strandsoner og registrerer det de finner i fjæra. Funnene blir sendt til en elektronisk møteplass, en database ved universitetet i Bergen der registreringer fra skoler over hele landet blir lagt inn. Her kan elevene slå opp og finne fram til forskjellige dyrearter i vann, sammenligne funn med andre skoler, undersøke vannkvaliteten,de kan kartlegge forsøpling av vannmiljøet og finne ut hvem som forurenser vannet. Under kulturdelen registreres kulturminner, og elevene kan selv slå opp og studere hva som har skjedd på ulike steder i landet. De fakta som de enkelte elever registrerer i databasen, gir grunnlag for iverksetting av miljø- tiltak. Elevene får gjennom sitt arbeid oppleve hvordan de selv kan være med og påvirke tiltak for et bedre miljø. I de seks fjernsynsprogrammene tar ungdomsskoleelevene oss med på undersøkelser og registreringer i naturen. På Sæbø skule i Ørsta kommune, møter vi elever som viser oss hva de har registrert fra elva og hvordan de kartlegger dyr og planter i fjæra. De har også kartlagt kulturen langs elva og ved fjorden. Gamle kvernhus, bruer og naust blir avbildet og registrert, de er viktige historiske dokumenter og kan fortelle oss noe om livet i tidligere tider langs fjord og vannveier. I Sæbø har elevene laget sine egne hjemmesider hvor de beskriver hva de har gjort av registreringer og funn langs elva og i fjæra. På Slemmestad ungdomsskole i Røyken kommune, har elevene engasjert seg for å beholde «Bøbekken» som et fiske- og rekreasjonssted for hele kommunen. De har dannet en styringsgruppe for bekken sammen med representanter fra kommunen og natur- og miljøforeninger. Kommunen har bevilget penger til å bygge en fisketrapp. Elevene registrerer kulturminner langs bekken, og danner seg på den måten et bilde av hvordan livet har vært langs bekken opp gjennom årene. Arbeidet med Bøbekken har gått over 10 år, og nye kull ungdomsskoleelever overtar etter de forrige. På Bøbekkens hjemmesider kan du lese om hva som har skjedd med bevaring, og du finner også en naturrapport om tilstanden til bekken i dag. På Nedenes ungdomsskole i Arendal kommune sjekker MEIS patruljen inneklima og lysforhold i klasserommet. De undersøker også hvor mye energi skolen bruker ved hjelp av kilowattmålinger, som kan leses i form av kurver for hver uke i skoleåret. Elevene får på denne måten kunnskap om hva som er bra når det gjelder luftkvalitet og temperatur i forhold til læring og god luft inne i klasserommet. De bevisstgjøres også om energiforbruk. ___________________________________________ Ansvarlig for nettsidene er Solveig Helvik. Nettsidene er utviklet i samarbeid med Universitetet i Bergen og med økonomisk støtte fra Læringssenteret. E-postadr.: solveig.helvik@nrk.no
|
08.05.2001 11:05 Fra mirakelpulver til miljøproblem. 08.05.2001 07:40 Giften som truer vår forplantning 07.05.2001 12:30 Giften som ikke lar seg stanse 07.05.2001 10:40 Mirakelgiften 14.02.2001 13:19 Nettverk for miljølære |
Copyright NRK © 2001 - Telefon: 815 65 900 - E-post: info@nrk.no - 02.01.2009 23:30 |