skilleToppbanner: Store studio denne ukaskilleStemmer fra arkivetskille_slutt
Store Studio 3_1_banner
Her er du: NRK.no > Programmer > TV-arkiv > Store Studio
er nettredaktør.
Adr. Store Studio
RT32, 0340 Oslo
Tel 2304 2458
Tips oss:
Kom og se på oss:
Tel 2304 2166

 

De ti portrett-bud

Mens vi venter på at det første store Aksel Hennie-portrettet skal se dagens lys, har vi på grunnlag av utallige ukeblad- og avisportretter kokt ned noen gylne regler for sjangeren.

Publisert 27.01.2003 12:27.
SE OGSÅ:
ALT OM:

Portrettintervjuets ti bud

1. Intervjuobjektets entré er i ni av ti tilfeller en feiende flott åpning.
--> "Et bord med tilårskomne herrer lar tartarsmørbrødet ligge et øyeblikk. Alle i det tradisjonsrike rommet fornemmer straks suset av storhet. Divaen Lise Fjeldstad har akkurat ankommet Theatercafeen."

En ting er allerede i boks til Aksel Hennie-portrettet: Et halvheslig bilde fra intervjuobjektets noenlunde fjerne fortid. Følg med!
2. I denne forbindelse er det naturlig å dvele en stund ved intervjuobjektets bekledning og fysiske fremtoning for øvrig. Dette er også en gyllen anledning til å opptre som den poeten du inderlig skulle ønske du var.
--> "Huldre-Herborg feier inn i rommet med sine karakteristiske, viltre lokker i leken uorden. Svart, transparent chiffonbluse, mosegrønne fløyelsstøvletter og et festlig, florlett skjørt med et botanisk krumspring av en blomst forener den parisiske Piaf-villskapen og det jondalske, trygge hjemstedet."

3. Fokuser alltid på hvilket støvete, asfaltbelagt fortau intervjuobjektet trådte sine barnesko, evt. i hvilken forblåst husklynge i distrikts-Norge det hele startet. Lykkelig/ulykkelig barndom er selvsagt også et essensielt element.
--> "Sine første, ustø stavtak tok den tre år gamle Bjørn Dæhlie på jordet utenfor den rødmalte villaen i den idylliske bygda Nannestad."
--> "- Jeg var et bortskjemt enebarn. Jeg hadde det godt og ble trygg, sier Per Edgar Kokkvold om oppveksten på Røros."

4. Snakk om været. Og legg ikke fingrene imellom.
--> "Termometeret svetter seg opp mot 26 glødende grader."
--> "Snøen legger en skittengrått teppe over asfalten i et januarmildt Oslo."

5. Åstedet for intervjuet (forutsatt at man ikke er heldig og får til en "hjemme hos") må beskrives så nitid og detaljert som mulig. Gjerne i en slik grad at leserne undres på om du har fått påsydd et jakkemerke med restaurantens logo. Sammenlikn gjerne med karaktertrekk ved intervjuobjektet.
--> "Vi møtes på in-stedet Fru Hagen på Grünerløkka i Oslo. Kjent som storstua for nyslåtte grünerløkkere og for utsøkte salater til en rimelig penge. Stemningen er litt som Cathrine Sandnes selv: fargesterk, urban og sprudlende."

6. Du må mer enn gjerne vise hvor utrolig gode busser du og intervjuobjektet er blitt. Dette gjør du ved å 1. beskrive hans/hennes kroppsspråk så man skjønner hvor godt dere egentlig forstår hverandre (mest anvendt på kvinner) og 2. fortelle i detalj om hvor utrolig dritings og gærne dere var på byen (mest anvendt på menn - og Mia Hundvin).
--> "Når jeg nevner katter, ser Kristin Clemet mykt på meg og smiler litt kokett. - Der traff du ett av mine svake punkt. Jeg elsker katter. De er grasiøse, vakre og selvstendige, maler Kristin."
--> "Vel nede i nede i vår femte øl får vi ekstra god kontakt med Kristoffer Joner. Før vi spiller biljard og gjør Stavanger sentrum utrygt. Slik Kristoffer gjør helg etter helg."

7. På samme måte må du ikke la sjansen gå fra deg til å vise at du har snakket med venner og bekjente av intervjuobjektet og/eller dra fram en liten karamell à la Jan P. Syses hang til å mure.
--> "- Lise elsker å sove lenge om morgenen, kan bestevenninnen til Nemi-tegneren betro oss."
--> "Men tro ikke at det er frøkenaktiviteter Silje Nergaard hengir seg til på fritiden. - Hjemme hos oss er det jeg som skrur opp persiennene og mekker på kantklipperen. Og jeg elsker det!"

8. For ytterligere å understreke hvor eksklusivt dette møtet er, pass på å klemme ut noen setninger om hvor skrekkelig tabloidpressen er (selv om du faktisk jobber for den selv) og hvor fryktelig det er at "alle skal sette meg i bås".

9. Bildemateriale er én av tre følgende: Tegning (se Graff, Finn), arty fotografier eller intervjuobjektet før og nå.

10. Kort sagt: Gjør alt du kan for å bekrefte fordommen som mange av oss bærer på - at portrettjournalister egentlig er mislykte forfattere.

- - -
Alt er klart. Bordet på Theatercafeen er bestilt. Blikket er skjerpet både for Aksels entré og de små, men viktige detaljene i interiøret på cafeen. Jeg rensker stemmen, øver på fortrolige blikk i speilet og har kokt sammen intrikate, men vennligsinnede spørsmål som skal få oss alle til å begripe hvem denne Aksel EGENTLIG er. Følg med!

Av Ingrid Sande Larsen

Siste saker:
Siste saker:

 
SENDETID
Mandager
kl 23.10 på NRK1.
Reprise tirsdager
kl 20.05 på NRK2.
Debatt:
FOTOALBUM
10 SISTE STORE STUDIO
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no