Og hva synes andre om denne smultbolla og provokatøren? Store Studio driver folkeopplysning igjen.
SE OGSÅ: |
|
 |
ALT OM: |
|
Skrytelista
- "Roger & Me" (1989), Moores første dokumentarfilm. Moore fotfølger Roger Smith, direktøren i General Motors og spør hvorfor han har lagt ned så mange av arbeidsplassene på hjemstedet hans (Flint, Michigan).
- Bøker: "Downsize This!" (1996) og "Stupid White Men" (2001). Begge bestselgere, men Stupid White Men er ute i sitt 31. opplag for tiden og gjorde Moore kjent utenfor USA for alvor.
- Satiriske TV-show: "TV Nation" (1994-95) og "The Awful Truth" (2000). Begge har fått Enmmy-pris.
 |
Michael Moore har provosert og engasjert mange. Her kjøper han ammunisjon over disk på Wal-Mart. |
- Og naturligvis den nå Norges-aktuelle "Bowling for Columbine" (se egen anmeldelse).
Hvem er Michael Moore?
48 år gammel. Oppvokst i Flint, Michigan, som han stadig vender tilbake til. To søsken, far var fabrikkarbeider, mor hjemmeværende. Katolsk oppdragelse, gjorde stadig opprør på skolen ved å starte agitatorisk skoleavis eller vise lysbilder med konsekvensene av forurensing i nærmiljøet. Skjøt med rifle på fritida og ble dermed livstidsmedlem av National Rifles Association - et medlemskap han bruker til å sno seg rundt blant våpengærningene i Bowling for Columbine.
De som digger Moore
"Bowling for Columbine" fikk ett kvarters stående applaus da den ble vist i Cannes i mai 2002. Fikk juryens spesielle pris i forbindelse med filmfestivalens femtiårsjubileum.
Ved NY- og LA-premieren 11. oktober 2002 elsket New York Times både filmen og Michael Moore, men anmelderen synes enkelte av faktasammenstillingene er vel søkte. For eksempel at den dagen Columbine-massakeren skjedde, var den dagen USA slapp flest bomber i Kosovo og at det dårlig fungerende work-welfare-programmet har skylda for at den seks år gamle gutten drepte den lille jenta.
- "Michael Moore er en satiriker forkledd som taper, men det skjønner man raskt at han ikke er. Han er en ondsinnet medieironiker, en venstrevridd spøkefugl og en hodepine som dukker opp når du minst venter den."
(The New Yorker)
Stuart Klawans fra The Nation i Film Comment brakte et spennende perspektiv i sin anmeldelse. Han påpeker blant annet filmen som en serie selvbiografiske, enkelte egosentriske, digresjoner - alt dreier seg til syvende og sist om Michael Moore selv. Men filmens form tar jo utgangspunkt i hvordan menneskesinnet egenlig fungerer: Vi kommer hele tiden tilbake til oss selv, uansett hvilket tema vi diskuterer eller tenker på.
 |
Våpenindustrien får på pukkelen i Bowling for Columbine. Men noen mener Michael Moore profitterer litt for mye på andres tragedier. |
Sur og skarp kritikk
Feministmagasinet Off Our Backs angriper Moore for hans mannlige blikk: Kvinnene i filmen er framstilt som nek (han drar inn en lettkledd c-skuespiller fra åttitallet og ei milits-dame med ungen som stabber rundt i treningsleiren) og at Moore dermed ikke gjør annet enn å bekrefte kvinnens rolle som offer.
USA Today påpeker at Moore aldri klarer noen annet enn å preke for sin egen allerede omvendte menighet. Han klarer ikke engang å provosere sine motstandere til å komme på banen. NRAs kommentar da filmen ble lansert var at den var "politisk irrelevant.” De følte altså ikke at Moores kritikk var truende nok til at den var verdt et mottrekk.
Fra People sakser vi kritikk som peker på Moores etter hvert kjempedigre ego. Michael håver inn penger. Leiligheten gan bor i på Manhattan er verdt 1,2 millioner dollar, Roger & Me spilte inn seks mill. dollar og 1 mill. var i boks for Columbine allerede før en billett var solgt. Brian Rohrbaugh, som blir intervjuet i filmen i forbindelse med mordet på sønnen Daniel i Columbine, synes det er forkastelig at Moore tjener seg rik på andres tragedier.
Hva Moore sier selv
"Jeg tror europeere liker det jeg gjør ikke fordi de misliker Amerika, men fordi de ser filmene og bøkene som en advarsel mot å tilegne seg amerikanske levemåter. Da får man et utrygt og lite stabilt samfunn."
"Jeg har aldri fått så sterke reaksjoner som da en dame slo i hjel en kanin med klubbe i "Roger & Me". Noen snudde seg i vemmelse, andre måtte forlate kinosalen. To minutter senere i filmen blir en svart mann skutt av politiet, men det reagerer ingen på. Amerikanere er blitt vant til det i så stor grad at livet til en søt, myk kanin er mye mer verdt en livet til et svart menneske."
”The media are weapons of mass distraction."
Hva jobber han med nå?
Michael Moores neste prosjekt er en helaftens animasjonsfilm med mye av samme tematikk som i boka "Stupid White Men". Produsenten han skal bruke, Pierre Edelman, har jobbet i samme stilling med David Lynch på "The Straight Story" og "Mulholland Drive". Tegningene skal Harold Moss og Dan Perkins (kjent for tegneserien "This Modern World") stå for. Planen er at filmen skal lanseres før neste presidentvalg i 2004.
Av
Ingrid Sande Larsen