Du må bruke de tjukkeste strengene på Strat'en for å få den rette twangen! Det sier Arne Schulze fra the Quivers i dette programmet om Shadowsperioden i norsk rock.
Av
Erling Steenstrup
Platebransjen - og konsertarrangørene, ikke minst på landsbygda - så fortsatt ned på utøverne av rockemusikken. Derfor kom Beatnicks første singel ut på Kjell Karlsens uavhengige selskap Viking Music. Og derfor måtte Quivers gi ut "Piken i dalen" - en gammel schlager fra Engerdahl og Stordahl. Melodien hadde jo solgt bra før, og tålte sikkert en ny versjon, sier platedirektør Jørg Fr. Ellertsen i dette andre programmet i serien om norsk rocks historie.
Piggtråd
I dag låter det snilt, den gangen hadde det Power! Terje Rypdal fra the Vanguards uttaler seg om musikken til
the Shadows, som fikk tusenvis av ungdommer over hele landet til å drømme om en Telecaster eller Stratocaster fra Fender.
Den 13 år gamle Oddmar Amundsen bygde en modifisert Stratocasterkopi- etter tegninger av Trond Graff- på sløyden i Tromsø i 1963. Plekterbrettet var av respatex, hentet fra familiens gamle kjøkkeninnredning i Petersborggata - og kroppen ble lakkert rød. Denne gitaren ble brukt på den første spillejobben i Napkins året etter - på Skjervøy.
 |
Oddmars gitar 2004, ribbet for stash, men med sjel |
 |
Stamtre Tromsø Rock 1958 -75 av Truls Meland og Arne Blix |
Bare i Tromsø var det 24 Shadowsband på tidlig 60-tall, med det klassiske oppsettet: Sologitar, Rytmegitar, Bass og Trommer. Og synkroniserte kneløft med spark.
Rumble
Sjøl om Hank Marvin, Bruce Welch,Jet Harris og Tony Meehan var stilskaperne med størst innflytelse i Norge, fins det amerikanere med vel så stor betydning for den elektriske gitarrocken:
Duane Eddy ,
Link Wray og
Dick Dale , ikke minst. Spør hvem dagens Euroboy har henta fra!
Uansett ble Shadowsperioden i Norge kortvarig. De nordiske mestrene Beatnicks dro nemlig til Sverige og fikk møte et annet band med Beat i navnet. De kom fra Liverpool og har etterlatt seg visse spor i populærmusikkens historie.