skilleBanner kroningsjubileet skille_slutt
Valg 05 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Innenriks > Valg > Valg 2005 > Velgeren Sist oppdatert 16:01
NRK Nyheter
Tlf: 23 04 80 00
Faks: 23 04 71 77
nettnyheter­@nrk.no
Adresse: 0340 Oslo

Publikumsservice
Tlf: 815 65 900
info@nrk.no


Nyhetsredaktør:
Rune Nøstvik
Ansvarlig redaktør NRK.no: Are Nundal

Tips NRK Nyheter:
nyheter@nrk.no
Tips alle nyhets­redaksjonene
Tlf: 23 04 80 00

 

Holdninger og verdier


Publisert 04.08.2005 12:48.

Frp-velgeren:

Typiske verdier for målgruppen er: Privat, egoisme, industrivekst, ulikhet, patriotisme, intoleranse, frigjorthet, ikke selvrealisering, konformitet, status, materialisme, anti-helse og lovforakt.

- De mener vi bør løse problemene i eget land før vi bruker penger på å hjelpe folk i andre land

- De mener man bør kunne kreve at utlendinger som kommer for å bo i Norge skal leve som nordmenn.

- De ser det som en forandring til det verre at typiske nasjonale særtrekk etter hvert forsvinner slik at Norge blir mer likt andre land.

- De er mer stolt over å være norsk enn befolkningen generelt.

- De synes det er for mye statlig innblanding og regulering i dagens samfunn.

- De synes det private næringsliv arbeider mer effektivt enn offentlig sektor, og mener at mange oppgaver ville bli bedre og billigere løst ved å overføre dem fra offentlig til privat sektor.

- De opplever at statlige virksomheter ikke er flinke til å lytte til brukerne.

- De mener at å oppnå større økonomisk trygghet er langt å foretrekke fremfor å ha muligheter til å være mer skapende og kreativ.


RV-velgeren:

Typiske verdier for målgruppen er likhet, miljøvern, individualitet, offentlighet, likestilling, toleranse, ikke-religiøs, anti-materialisme, anti-autoritet, altruisme.

- De bekymrer seg ofte for hva som kommer til å skje dem i fremtiden.

- De er imot statskirkeordningen i Norge.

De er HELT UENIG i følgende utsagn:
- Når kritikkverdige miljøforhold avdekkes, tar næringslivet sakene alvorlig og rydde opp raskest mulig.

- Næringslivet bør selv bestemme sin egen utvikling fremfor at offentlige myndigheter bestemmer.

- Det er for mye statlig innblanding og regulering i dagens samfunn.

- Det private næringsliv arbeider mer effektivt enn offentlig sektor.

- En bør kunne kreve at utlendinger som kommer for å bosette seg i Norge lever som nordmenn.


Sp-velgeren:

Verdier som beskriver målgruppen er rural, sparing, patriotisme, puritanisme, intoleranse, nøysomhet, anti-teknologi, lovrespekt, rigiditet og tradisjonelle kjønnsroller.

- Livet på landet er mer tilfredsstillende enn livet i byer og de foretrekker å leve et rolig liv der natur og frisk luft står sentralt.

- De vil heller bruke penger på ting de kan ha glede av lenge enn kortvarige gleder som ferie, restaurantbesøk og lignende.

- De foretrekker å kjøpe norske varer, selv når de koster litt mer og mener det er moralsk forkastelig å foreta inngrep i dyrs naturlige arveanlegg.

- De tror på Gud og er for statskirke i Norge.

- 3 barn er passende antall, og de er omtrent like lykkelige nå som for ti år siden.

- De mener at alt må gjøres for å hindre at ulike distrikters særpreg forsvinner, f. eks når det gjelder mat og dialekter.

- Respekt for lov og orden er av største viktighet og de synes å ha høy moral. For eksempel kan det ikke godtas å kjøre bil litt over fartsgrensene eller beholde penger som er funnet.


SV-velgeren:

Typiske verdier for målgruppen er likestilling, offentlig, miljøvern, toleranse, likhet, anti-autoritet, individualitet, altruisme, polysensualisme og selvrealisering

- De er helt uenige i at mange oppgaver ville bli bedre og billigere løst, dersom de ble overført fra det offentlige til private selskaper.

- Å fordele velstanden mer jevnt er viktigere enn å øke velstanden i landet.

- Et samfunn med størst mulig frihet når det gjelder hvordan en kan tjene og bruke penger er ansett å være et dårlig samfunn.

- Derimot er et samfunn som utvikler den enkeltes skapende evner og individuelle særtrekk ansett å være et godt samfunn.

- De er helt uenige i at vi bør løse problemene i vårt eget land før vi bruker penger på å hjelpe folk i andre land.

- At streiker skaper så store problemer for samfunnet og folk flest at de burde forbys, er de helt uenige i.

- Mange av dem er helt enig i at det er nødvendig med et høyt skattenivå for å opprettholde viktig offentlig virksomhet.

- Mange blant dem er imot statskirkeordningen.

- De er villige til å gi avkall på varer og tjenester de nå bruker, hvis de med det kunne bidra til å bevare våre natur-ressurser.

- De mener at menn og kvinner bør dele ansvaret for husarbeid og barneoppdragelse likt.


Venstrevelgeren:

Typiske verdier for målgruppen er miljøvern, toleranse, anti-autoriet og selvrealisering.

- De er helt uenig i at vi bør løse problemene i vårt eget land før vi bruker penger på å hjelpe folk i andre land.

- De her også helt uenig i at det verste som finnes er mennesker som ikke kan være som folk flest.

- Videre er de helt uenig i at Norge har så rikelig med energi at vi som bor her kan bruke alt vi trenger.

- De er opptatt av å få bedre mulighet til å leve slik at de utvikler seg som mennesker.

- Et samfunn som utvikler den enkeltes skapende evner og individuelle særtrekk, anser de for å være et godt samfunn.

- De er villige til å gi avkall på varer og tjenester de nå bruker, hvis de med det kunne bidra til å bevare våre natur-ressurser.

- At vår kultur og vårt lands grunnleggende verdier er i fare i dag, stemmer ikke i det hele tatt ifølge målgruppen.


Ap-velgeren:

Typiske verdier for målgruppen er offentlig, likhet og trygghet.

- De er helt uenig i at det er fint med private skoler og sykehus slik at de som ønsker det kan få bedre utdannelse og helsestell ved å betale noe ekstra. De er også helt uenig i at mange oppgaver ville bli bedre og billigere løst dersom de ble overført fra det offentlige til private selskaper, og helt uenig i at det private næringsliv arbeider mer effektivt enn offentlig sektor.

- Videre er de helt uenig i at streiker skaper så store problemer for samfunnet og folk flest at de burde forbys. Derimot er de helt enig i at det er nødvendig med et høyt skattenivå for å opprettholde viktig offentlig virksomhet.

- De er opptatt av å opptre moralsk og lovlydig, og mener for eksempel at følgende handlinger ikke kan godtas: Å ikke betale på buss eller trikk, å ta med håndklær fra hotellrom, å unnlate å oppgi skattbar inntekt, å røyke hasj eller marihuana og å oppgi litt for stort tap til forsikringsselskapet ved skade eller tyveri.

- De foretrekker å fordele velstanden mer jevnt fremfor å øke velstanden i landet.

- Mange av dem anser seg ikke som en person som kan tenkes å starte egen bedrift eller virksomhet.

- De sier i betydelig større grad enn folk flest at det ikke er noen særlig forskjell mellom den lykkefølelsen de har i dag og hvordan de hadde det for ti år siden.

- De sier i større grad enn folk flest at de fortrekker å oppnå større økonomisk trygghet fremfor å ha mulighet til å være mer skapende og kreativ.

- Mange er for statskirkeordningen.


KrF-velgeren:

Typiske verdier for målgruppen er religion, puritanisme, nøysomhet, altruisme, lovrespekt, rigiditet, tradisjonelle kjønnsroller, anti-status, fornuft og sparing. De hører hjemme i segmentet for kirke og fedreland.

- For mange gir religion de beste svarene på alle vesentlige spørsmål. 9 av 10 betrakter seg som personlige kristne og mer eller mindre alle tror på Gud. De tror ikke på astrologi.

- De er helt uenige i at seksuelle erfaring før ekteskapet bidrar til gjøre ekteskapet mer lykkelig. De er ikke hedonister som ønsker å følge egne lyster. De er ikke utprøvende eller på jakt etter å søke nye følelsesmessige opplevelser, og søker ikke spenning og risiko.

- De ønsker å delta aktivt og gjøre noe for samfunnet. De foretrekker et samfunn bygd på moralske verdier med respekt for tradisjoner. De er opptatt av respekt og lov og orden. Er helt uenige i at man må regne med noe vold i samfunnet.
De godtar ikke hjemmebrenning, at man beholder pengene hvis man får for mye igjen i en butikk, at man tar med håndklær fra et hotell, ikke betaler på buss eller trikk, hasj- eller marihuanarøyking, unnlater å oppgi skattbar inntekt, kjører bil over fartsgrensen, at fotballspillere ”filmer” for å få fordeler, at man beholder penger som er funnet eller kjører bil med promille selv om den er lav.

- De er helt uenige i at vi bør løse problemene i vårt eget land før vi bruker penger på å hjelpe i andre land.

- De mener at vår kultur og vårt lands grunnleggende verdier er i fare.

- De er skeptisk til bruk av bioteknologi for å skape forbedrede dyr og planter.

- De er enige i at offentlige kontorer har passende åpningstider, og er fornøyd med den måten de blir mottatt av på slik kontor.

- De er ikke opptatt av å vekke beundring gjennom flotte hus. Savner ikke materielle goder for å leve slik de ønsker.

- Ønsker å tilhøre en gruppe der man har utviklet nære og varme kontakter.

- Foretrekker fast jobb fremfor å vinne en gevinst i lotto som er stor nok til å leve av resten av livet.

- Er enige i at det finns meninger som ikke burde vært fremført på i radio og fjernsyn.

- De synes 3 barn er det ideelle antallet for en familie.


Høyrevelgeren:

Typiske verdier for målgruppen er ulikhet, privat, teknologi, nyhet, frigjorthet og ikke patriotisme.

- De er helt uenige i at full sysselsetting kan trygges hvis staten får mer innflytelse over bankenes og bedriftenes virksomhet. De ønsker ikke et samfunn preget av trygghet og samhold hvor ingen skiller seg ut.

- De er for valgfrihet som gir mulighet til å betale for å bedre utdannelse og helsestell. De mener at private selskaper kan levere bedre og billigere løsninger enn det offentlige. Videre mener de at privat sektor arbeider mer effektivt enn offentlig. Imidlertid er det flere i målgruppen som er enige i påstanden om at statlig sektor er mer effektiv enn sitt rykte.

- De er for avlønning etter dyktighet og innsats.

- De mener at det er viktig at man kler seg og fører seg etter skikk og bruk ved spesielle anledninger.

- Synes at det at Norge kommer til å bli mer lik andre land med tiden er en forandring til det bedre. De er ikke enige i at våre grunnleggende verdier i Norge er i fare.

- De tror ikke på at flaks/uflaks er avgjørende i livet. Tror heller ikke at det finns mennesker som kan se inn i fremtiden.

- De er ikke enige i at livet byr på lite det er verdt å strebe etter.

- Den viktigste grunnen til å arbeide er å realisere seg selv.

- Teknologi skremmer ikke denne målgruppen.

- De godtar ikke sniking på buss eller trikk, eller skulking fra jobben.

- De er opptatt av at lov og orden blir opprettholdt.

- De opplever ikke at åpningstider ved offentlige kontor passer dem.

- Når det gjelder ønsker for livet er målgruppen opptatt av å få bedre mulighet til å leve slik at de kan utvikle seg som menneske.

(Enkelte kan godta under tvil at man beholde penger som er funnet.)

Om Ærlig talt


LENKER

 
VALG 2005 - SISTE SAKER
 
 

Ap-velgeren synger lite

Synge i dusjen Foto: Scanpix/Reuters
Valget står for døren. Men skal vi av den grunn kun ha fokus på politikerne og deres løfter? Hva med velgerene selv, hvordan er de?
Den typiske Frp-velger bruker for eksempel Axe spraydeodorant. KrF-velgeren gir gjerne bort potteplanter og Ap-velgeren synger lite. Kjenner du deg igjen?

Mat og drikke

SV-velgeren vil helst ikke spise for mye pølser.

Medieinteresser

Den typiske RV-velgeren liker ikke programmer med humor og hygge.

 
Valg 2005

Hovedside for Valg 05

Valgresultatene

Test din stemme

Sammenlign partiene

Spør partilederne!

Næringspolitisk utspørring

Geir Helljesens valgskole

Partihistorie

Valg-Sudoku

Helljesens vanskelige valg-quiz

Valgfleskspillet

På radio og TV

 

Geir Helljesens valgskole

NRKs valgveteran gir deg et lynkurs i valgkunnskap. Noe du lurer på? Valgskolen finner du her.

Ungdommens drømmeregjering

NRK.no/nyheter har invitert ungdomspartiene til å presentere sin drømmeregjering. Resultatet finner du her!

NRKs valgdekning

Valgkampen på TV, radio og nrk.no.

Partienes historie

Vi leder deg gjennom våre ni største partiers historie.
10 SISTE VALGSAKER
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no