skilleBanner kroningsjubileet skille_slutt
Valg 05 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Innenriks > Valg > Valg 2005 > Velgeren Sist oppdatert 16:01
NRK Nyheter
Tlf: 23 04 80 00
Faks: 23 04 71 77
nettnyheter­@nrk.no
Adresse: 0340 Oslo

Publikumsservice
Tlf: 815 65 900
info@nrk.no


Nyhetsredaktør:
Rune Nøstvik
Ansvarlig redaktør NRK.no: Are Nundal

Tips NRK Nyheter:
nyheter@nrk.no
Tips alle nyhets­redaksjonene
Tlf: 23 04 80 00

 

Medieinteresser


Publisert 04.08.2005 11:30. Oppdatert 04.08.2005 12:11.

Frp-velgeren:

- I avisene er de meget interessert i å lese om kriminalstoff/forbrytelser. Derimot er de ikke interessert i kulturstoff, bokanmeldelser, stoff om teater og revy, stoff om skole og utdanning, portrettintervjuer, natur- og miljøvernstoff og stoff om musikk.

- De kjøper betydelig mindre bøker enn gjennomsnittet og de har ingen interesse av å lese ny samtidslitteratur (romaner), og klassiske romaner av anerkjente forfattere.

- Av filmer liker de krigsfilmer, cowboy- og westernfilmer, samt action- og kriminalfilmer.

- De oppgir i betydelig større grad enn totalbefolkningen at TV er deres aller viktigste nyhetskilde. De er IKKE interessert i TV-program om kunst, kultur og teater. De er også betydelig mindre interessert i program om fremmede kulturer enn hva befolkningen generelt er.

- Av idrett liker de motorsport bedre enn det folk generelt gjør.


RV-velgeren:

- De er meget interessert i bøker og litteratur av følgende typer: Språk og språkhistorie, klassiske utenlandske romaner av anerkjente forfattere, ny norsk samtidslitteratur, bøker om filosofi og om historie. De er ellers meget interessert i å lese i oppslagsbøker og kunnskapsverk.

- Stofftyper i aviser som de er meget interessert i, er politikk og bokanmeldelser.

- Målgruppen er meget interessert i politikk og samfunnsorienterende programmer på radio. Betydelig høyere andel enn i befolkningen generelt er ellers meget interessert i undervisningsprogrammer og programmer om filosofi, moral og livssyn på radio.

- Det er ingen TV-programtyper som foretrekkes mer innen målgruppen enn i gjennomsnittsbefolkningen, men mange oppgir at de IKKE LIKER TV-programmer om hus, hjem, fritid, forbrukerspørsmål eller underholdningsprogrammer med musikk, artister, sketsjer, humor og hygge.

- Av musikk liker de klassisk musikk og svært mange liker Hip Hop/Rap.


Sp-velgeren:

- Er svært interessert i distriktsprogram både i fjernsyn og radio.

- Er også meget interessert i vinteridrettene langrenn, skihopp og skiskyting. Er derimot ikke opptatt av golf.

- Følgende stofftyper i aviser oppgir de å være lite interessert i: Filmstoff, bakgrunnsstoff og analyser om viktige saker i nyhetsbildet og stoff om data, PC og ny teknologi.

- Av musikk liker de best gammaldans/trekkspill, norsk folkemusikk, country & western og svensk og norsk dansemusikk

- På kino ser de helst naturfilmer og western-/cowboyfilmer

- I ukeblader leser de gjerne reportasjer om alminnelige mennesker som har opplevd noe spesielt. Er derimot ikke interessert i å lese om ferier/ reisemål og filmstoff.

SV-velgeren:

- Følgende stofftyper i aviser er målgruppen meget interessert i: Kulturstoff, stoff om skole og utdanning, stoff om samliv, fellesskap og forhold mellom mennesker og stoff om musikk. Stoff om næringslivet er de derimot i liten grad interessert i.

- De leser bøker i større grad enn befolkningen generelt – mer enn 25 % av dem leser mer enn 20 bøker i løpet av et år. Ny norsk samtidslitteratur er av særlig stor interesse. De leser derimot ikke westernlitteratur.

- Av TV-programmer er de meget interessert i programmer om fremmede kulturer, land og folk. Sport er de betydelig mindre interessert i enn hva befolkningen generelt er.

- Av filmer liker de drama og seriøs kvalitetsfilm.

- Av musikk liker de rock, blues og tradisjonell jazz.


Venstrevelgeren:

- Følgende stofftyper i aviser oppgir de å være meget interessert i: Ledere, kommentarer og bakgrunnsstoff/analyser om viktige saker i nyhetsbildet
De er derimot lite eller IKKE interessert i å lese om ulykker.

- Programtyper på TV de er meget interessert i, er program om vitenskap og forskning.

- Programtyper på TV de er lite eller IKKE interessert i, er underholdende konkurranser med store premier som kan vinnes ved flaks og tilfeldigheter.

- Når det gjelder bøker, finner vi at de oftere enn andre er interessert i bøker om historie.

- Av musikk liker de oftere enn andre følgende sjangere: Folkemusikk fra andre land, tradisjonell jazz og klassisk musikk.


Ap-velgeren:

- De er meget interessert i å følge med i følgende idrettsgrener: Langrenn, skiskyting, fotball og håndball.

- Programtyper på radio de er meget interessert i: Sport, distriktsprogram og nyhetssendinger.

- Programtyper på TV de er meget interessert i: Sport, distriktsprogram, nyheter, politiske og samfunnsorienterte program, og underholdningsprogram med musikk, artister, sketsjer, humor og hygge.

- I aviser er de meget interessert i å lese om toppidrett og lokalnyheter.

- I ukeblader er de ikke interesserte i å lese stoff om film.

- Av musikk liker de oftere enn andre følgende sjangere: Country & Western, svensk og norsk dansemusikk, lett underholdningsmusikk og viser/ballader.

- De er lite/ikke interessert i ungdomsbøker.


KrF-velgeren:


- Følgende stofftyper i avis er de ikke interessert i: Stoff om uteliv og trender, toppidrett, mat og vin, filmstoff, klær og moter, teater og revy, tipping/lotto/ spill, fotball, kriminalstoff/forbrytelser.

- Mange i målgruppen kjøper 1-4 bøker i året i bokhandel. Verken tilbud fra bokklubb, at en bok er ny/nyhet, eller er omtalt i bokklubb-blad er viktig ved kjøp av bøker. De er ikke interessert i å lese kriminal- og andre spenningsromaner, eller om astrologi/overnaturlige fenomener. De kjøper ikke bøker i kiosk eller på bensinstasjoner.

- Av TV-programmer er de interessert i programmer om gudstjenester og andakter, filosofi, moral og livssyn. De liker ikke program med pop, rock, rootsmusikk, musikkvideoer, underholdningsprogram med musikk, artister, sketsjer, humor og hygge eller spillefilmer.

- Av programmer på radio liker de andakter/gudstjenester/ religiøse program, filosofi, moral og livssyn og korte nyhetssendinger. De er ikke interessert i humoristiske program eller underholdningsprogram.
Innen ukepressen er de ikke interessert i kriminalstoff/ forbrytelser, horoskop, kriminalnoveller, stoff om overnaturlige fenomen, stoff om krig og forsvar eller populærvitenskapelig stoff.

- Av musikk liker de religiøs musikk/godspel.

- De følger ikke med i håndball, snowboard, ishockey, boksing, langrenn, motorsport eller golf.


Høyrevelgeren:

- Aviser er den viktigste nyhetskilden for målgruppen. De oppgir følgende stofftyper som mest interessante: næringsliv, utenriks- og innenriksnyheter og bakgrunnsstoff og analyser om viktige saker i nyhetsbildet.

- De er derimot lite interessert i stoff om sosialomsorg og tegneserier. Når det gjelder bøker er de lite interessert i å lese om astrologi/overnaturlige fenomen, alternativ medisin, humor- og vitsebøker, ungdomsbøker, underholdningsromaner med romantikk, novellesamlinger, western/cowboyromaner og sex og samliv.

- I kjøpsprosessen har verken økonomiske forhold (som at boken var i billig utgave, gunstig pris/tilbud), distribusjon via postordre eller markedsføring via katalog/brosjyre eller omtale i Libris Aktuelt særlig betydning slik målgruppen opplever det. Ellers nevner vi at ved valg av bokklubb er Internett-avbestilling viktig.

- I ukeblad er de lite interesset i stoff om alminnelige mennesker, horoskop, overnaturlige fenomen, strikking, noveller, virkelighetsfortellinger, romaner, barn og barneoppdragelse, vitse- og humorstoff, sinnets helse eller stoff om hvordan man løser dagliglivets problemer.

- Når det gjelder radio er de interessert i lengre nyhetssendinger, men ikke interessert i telefon-og innringningsprogram eller konkurranser.

- Av TV-programmer er de meget interessert i nyhetsprogrammer. De er ikke interessert i ungdomsprogram.

- De liker å se action/kriminalfilmer.

- Av musikk liker de oftere klassisk musikk og musicals, enn andre.

- De er ikke interessert i å følge med på turn.

Om Ærlig talt


LENKER

 
VALG 2005 - SISTE SAKER
 
 

Ap-velgeren synger lite

Synge i dusjen Foto: Scanpix/Reuters
Valget står for døren. Men skal vi av den grunn kun ha fokus på politikerne og deres løfter? Hva med velgerene selv, hvordan er de?
Den typiske Frp-velger bruker for eksempel Axe spraydeodorant. KrF-velgeren gir gjerne bort potteplanter og Ap-velgeren synger lite. Kjenner du deg igjen?

Mat og drikke

SV-velgeren vil helst ikke spise for mye pølser.

Medieinteresser

Den typiske RV-velgeren liker ikke programmer med humor og hygge.

 
Valg 2005

Hovedside for Valg 05

Valgresultatene

Test din stemme

Sammenlign partiene

Spør partilederne!

Næringspolitisk utspørring

Geir Helljesens valgskole

Partihistorie

Valg-Sudoku

Helljesens vanskelige valg-quiz

Valgfleskspillet

På radio og TV

 

Geir Helljesens valgskole

NRKs valgveteran gir deg et lynkurs i valgkunnskap. Noe du lurer på? Valgskolen finner du her.

Ungdommens drømmeregjering

NRK.no/nyheter har invitert ungdomspartiene til å presentere sin drømmeregjering. Resultatet finner du her!

NRKs valgdekning

Valgkampen på TV, radio og nrk.no.

Partienes historie

Vi leder deg gjennom våre ni største partiers historie.
10 SISTE VALGSAKER
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no