skilleVæret i Finnmark enkelskilleSendingeneskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark Sist oppdatert 14:31
 

I kø for oljeanlegg i Øst-Finnmark

Russerne må ha hjelp for å få all oljen ut på verdensmarkedet. Nå har de hastverk med å få til omlasting i Finnmark.

Publisert 01.09.2005 13:30. Oppdatert 02.09.2005 10:51.
Av Bård Wormdal

En rekke norske og utenlandske rederier vil skipe ut russisk olje fra terminaler i Finnmark. Den russiske oljeeksporten langs norskekysten har eksplodert de siste årene, og kapasiteten på utskipning i Murmansk og andre russiske havner er sprengt. Norske myndigheter mener den den russiske oljeeksporten langs norskekysten vil bli tidobla det neste tiåret.

Nenets i Nordvest-Russland er ett av områdene der oljeproduksjonen øker.
(Foto: Bård Wormdal)

Større enn Saudi-Arabia

Oljeproduksjonen øker kraftig på mange russiske oljefelt. Det gjelder både i de nordvestlige delene av Russland, i Komi og Nenets, men fremfor alt i Sibir.

Russland har passert Saudi-Arabia som verdens største oljeprodusent, og det passer USA bra: De vil være mindre avhengige av det urolige Midtøsten. Russiske myndigheter på sin side trenger økt produksjon for å opprettholde fortsatt vekst i økonomien.

Flaskehalsen er transport til det vestlige markedet. Kapasiteten er sprengt både i transport ut via Svartehavet og Østersjøen. Dessuten er det lagt mange restriksjoner på trafikken i Østersjøen av miljømessige årsaker. Den nordlige sjøruta framstår som veldig attraktiv for mange selskaper.

De større fartøyene kan likevel ikke gå helt fram til mange russiske havner. Årsaken er at det er for grunt og dessuten islagt store deler av året i mange havner rundt Kvitsjøen og i Nenets. Fartøy opptil 70.000 tonn frakter oljen til Murmansk og andre havner nær Norge, men det trengs større skip for å frakte oljen videre på en lønnsom måte.

Trangt i Bøkfjorden

Den internasjonale oljeindustrien har for lengst kastet sine øyne på Finnmark. Bare i grensekommunen Sør-Varanger er det nå fem konkrete prosjekter for å laste om russisk olje.

Det engelske selskapet Melbourne Shipping, danske Ship Cargo, norske Tschudi Shipping, Bergesen d.y. og Kirkenes Utvikling har alle sine prosjekter i Sør-Varanger. Fire av prosjektene går ut på å ta imot olje med mindre skip fra Russland og laste større skip med kurs sørover langs norskekysten, mens ett prosjekt vil frakte olje til Kirkenes med tog og siden frakte oljen ut med skip.

«Belokamenka» er oppankret i Murmanskfjorden. Søsterskipet skal til fjorden utenfor Kirkenes - etter planen.

Start i november

Tschudi Shipping via selskapet Kirkenes Transit, i samarbeid med en hittil ukjent russisk part, har kommet lengst med sine planer. Forarbeidet har pågått siden 1995. Tschudi Shipping regner med å starte sin virksomhet allerede i november i år, men mangler den siste godkjennelsen fra Forurensningstilsynet.

Så langt er det Bergesen som har knytta de største fartøyene til denne nye virksomheten. Bergesen ønsker å ankre opp supertankeren «Berge Enterprise» på 211.000 tonn i Bøkfjorden i et tiårspektiv. Bergesen har allerede søsterskipet «Berge Pioneer» - nå med navnet «Belokamenka», oppankret i Murmanskfjorden. Bergesen samarbeider med det russiske oljeselskapet Rosneft.

Lønnsomt å bygge jernbane?

Kirkenes Utvikling mener det er god butikk å investere to milliarder kroner på å bygge om lag 50 kilometer jernbane fra Kirkenes til det russiske jernbanenettet, samt modernisere deler av jernbanelinjene inne på Kola-halvøya, for å skip ut olje fra Kirkenes. En stor del av oljetransporten fra oljefeltene i Russland til havner i Russland og baltiske land skjer i dag med jernbane.

Rederiene og oljeselskapene har også kasta sine øyne på andre deler av Finnmark. Bergesen har vurdert å etablere terminaler i Troms og i hele Finnmark. Blant annet er en lokalitet ved Hammerfest funnet svært interessant.

Jordbruk og kulturminner her i Paddeby må vike hvis Vadsø skal få sin oljeterminal.
(Foto: Bård Wormdal)

Vil til Vadsø

Det kanadiske selskapet Sannex Inc. ønsker å etablere seg i Paddeby ved Vadsø etter at andre selskap kom før dem til Sør-Varanger. Siden før jul har selskapet vært i dialog med kommuneledelsen, som er svært positiv til planene. Ifølge kommunen er investeringene om lag en halv milliard kroner med de lokale ringvirkningene det kan føre til.

Det spesielle med dette prosjektet er at oljen skal lagres på land. Planen er å kunne lagre så mye som 500.000 tonn i tanker på land, slik at selv svært store skip slipper å vente på last. Ut fra de siste offentlige planene skal kaianlegget bygges i sjøen utenfor et fredet samiske gravfelt. Vernemyndighetene har ennå ikke fått saken på sitt bord, til tross for at den første oljetransporten er planlagt igangsatt innen utgangen av neste år.

I villrede

Internasjonalt er omlastningsanlegg for olje et kjent fenomen. Blant annet foregår det i dag en rekke steder i Afrika, Svartehavet og i Østersjøen. Men i Norge foregår en slik virksomhet kun på Mongstad på Vestlandet.

Det har ført til at det har vært mye usikkerhet hvordan søknadene skulle behandles av Kystverket, Statens forurensningstilsyn og Miljøverndepartementet. Norges Miljøvernforbund og Norges Naturvernforbund har vært kritisk til planene. Det har vært stilt spørsmål ved både forurensningsfaren og beredskapen i tilfelle en ulykke.


Bakgrunn: Oljeboring for dummies (15.12.2003)
Siste saker:
Siste saker:

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no