Hurtigruta  3_1_banner
Her er du: NRK.no > Programmer > TV > Hurtigruten Sist oppdatert 12:47
Prosjektleder for serien:
Siw K. Winther
Ansvarlig for siden:

 

Kvalitetsheveren

Hotellsjef Ronny Gjøse, foto: Anne Liv Ekroll, NRK
Hotellsjef Ronny Gjøse, foto: Anne Liv Ekroll, NRK
– De ansatte har måtte tilvenne seg at det har blitt én mindre kokk, én mindre stuepike, you name it, sier hotellsjef Ronny Gjøse. Han har fått beskjed fra ledelsen om å effektivisere driften på MS Midnatsol.

Publisert 02.09.2005 07:38. Oppdatert 02.09.2005 14:23.
Av Torkild Jemterud

Bli med Ronny på jobb (video)

Kravet om å stadig skulle gjøre driften mer lønnsom bekymrer egentlig ikke Ronny Gjøse. Han tar det som en utfordring. Dette er faget hans. Gjøse ble i 2000 headhuntet til stillingen som hotellsjef på Hurtigruten, og har siden da vært innom fem båter på fire og et halvt år.

Selv om han bare var 26 år da han ble hentet, hadde han allerede lang erfaring i resturant- og hotellbransjen. Han hadde blant annet vært kjøkkensjef på flere hoteller og han hadde vært med på å effektivisere driften av SAS-hotellene i Stavanger.

Nye utfordringer

Gjøse er en mann som kjeder seg hvis jobben blir for enkel. Derfor passet den nye jobben på Hurtigruten ham perfekt. Hurtigruten var en tradisjonsbundet virksomhet som trengte forandringer for å møte den nye tiden. Tidligere hadde man lagt vekt på nytteverdien. På frakt av gods, post og folk til utilgjengelige steder langs kysten. Båtene hadde vært praktiske, lugarene små og mannskapet hadde vært trauste sjømenn.

Selv om Hurtigruten stadig gjør nytte som en transportrute, er den ikke lengre enerådende og stadig flere av passasjerene reiser for reisens egen skyld. For opplevelsen. Det var her Ronny Gjøse kom inn i bildet.

– Hurtigruten trengte kompetanse. Det som viser seg er at gjestene krever mer og mer. De som serverer må ha peiling på god mat og vin. Gjestene må føle at de blir tatt i mot på en god måte. Det var det som var utfordringen min. Å heve kvaliteten.

Perfeksjonist

Hotellsjef Gjøse går for å være en perfeksjonist. Ikke bare skal servitører med fagbrev servere mat laget av et kokketeam som utgjør en tidsriktig blanding av det tradisjonelle og det hippe. Selv rengjøringspersonellet må gå på kurs og være faglærte.

– Det med renhold er ikke bare ei bøtte med såpe, langt i fra. Renhold er et fag.

Så selv om Ronny Gjøse gjerne gjør driften mer lønnsom, har også han en grense.

– Vi effektiviserer gjerne, bare det ikke går ut over kvaliteten på produktet. Da setter vi oss på bakbeina.

LENKER
Siste saker:
Flere saker: ALT OM HURTIGRUTEN 365

 
Hurtigruten quiz
Hurtigruten direkte
Bildekonkurransen
10 SISTE HURTIGRUTEN
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no