Må gi opp En folkefiendeIbsenkoordinator Helle Riis i Skien blir trolig presset til å oppgi planene om å sette opp En Folkefiende i havneområdet neste år. Thor Øistein Eriksen mener alt tyder på at det er kjempeoppsetningen av Per Gynt som går seirende ut av drakampen. Publisert 11.12.2002 12:34. Kultursatsing handler stort sett om penger. Slik har det blitt etter at også kulturlivet er blitt mer eller mindre kommersialisert og hva sponsorene liker eller ikke liker.
Men til sjuende og sist dreier det seg også om enighet. I dette tilfelle om hvem som har det beste teatertlbudet i forbindelse med at det neste år er 175 år siden Henrik Ibsen ble født.
Dernest må rollene avklares, ikke bare i stykke, men også mellom partene i kulturlivet. Det er ikke gjort i striden omkring Per Gynt eller en Folkefiende.
En Folkefiende etter initaitiv fra Helle Riis Ibsenkoordinator i Skien kommune og på den andre siden Per Gynt med ttunge aktører som Teater Ibsen, Telemark museum, Grenland Friteater, Telemark fylkeskommune og også her Skien kommune.
Med andre ord kommunen er representert i begge leire. Men det er bare den ene leiren som, har fått penger - foreløpig. En million kroner tilsammen til oppsetningen av Per Gynt, fra Skien kommune og fylkeskommunen. Per Gynt er politisk forankret i kommunen. En Folkefiende ikke. En må tape. Det blir Helle Riis og En folkefiende.
Per Gynt-forestillingen er en oppsetning som er kostnadsberegnet til 6 millionerr kroner. Et vanvittig stort beløp i norsk kulturformidling. Tunge bedrifter er inne som sponsorer. Flere fra Grenland. En person med sterk innflytelse innen kulturlivet, sier det slik. Per Gynt skal gi maksimal ringvirkning både i og utenfor Grenland. Derfor må alle samarbeide.
Den 16. desember skal begge parter ha en felles pressekonferanse. Gruppen bak en folkefiende er utsatt for et enormt press for å trekke sine planer og istedet forsøke å sette opp forestillingen i 2004.
Vi tipper at det kommer til å skje. Sponsorene vil gå inn med full tyngde bak oppsetningen av Per Gynt. Her finnes alle de profesjonelle kreftene som er nødvendig for å få forestillingen i havn. Og ikke minst - den er politisk forankret. Det er fremdeles viktig selv om de kommersielle interessene nå overtar stadig mer av kulturlivet. Og hva er egentlig så galt med det?
|