RUNDT NESTE SVING - TIRSDAG 15. JULI KL. 19.55
Av
Andreas Lunnan
Dermed kunne den moderne industrien dra nytte av den gamle kultur og kunnskap fra kopperutvinningen, og på mange måter få en flygende start inn i den nye tidsalder.
Staselig Metz
I tirsdagens "Rundt neste sving" suser Andreas Lunnan direkte inn i Folldals historie.
 |
Bilen er en Metz fra 1914. Fra venstre: guide Tommy Kristoffersen, Andreas Lunnan og bileier Stein Tronsli. |
Han prøver en staselig veteranbil - en Metz fra 1914.
I den kjøres han hårnålssvingene opp fra sentrum og til gruveinngangen der den gamle skinnegangen inn i fjellet fremdeles gjør tjeneste.
Inn i fjellet bærer det, og i den store salen 600 meter inne i berget - i Worms Hall - møtes både han og seerne av liflig musikk. Det er Arild Plassen som trakterer fela, mens Tommy Kristoffersen tar seg av guidingen.
Nye arbeidsplasser
Turen legges videre innom bygdas nye, store arbeidsplass - Folldal Gjenvinning.
 |
Andreas Lunnan og avdelingsleder Halvard Brennodden i Folldal gjenvinning. |
Denne bedriften ble etablert som et resultat av omstillingsprosessen i kjølvannet av nedleggingen av gruvedriften.
En fabrikkbygning fra verkets avdeling på Hjerkinn ble flyttet til Folldal, og mange av gruvearbeiderne omskolerte seg for den nye teknologien med gjenvinning av landbruksplast.
Etter knapt ti års drift kan selskapet vise til gode og stabile resultater, og arbeider stadig med planer om nye utvidelser. Bedriften innhenter plast fra så å si hele landet, og produserer granulat som danner grunnlag for nye plastprodukter.
Folldal er spesielt interessant for geologer, på grunn av de avsetninger som dominerer landskapet langs elva Folla mot Grimsbu. Siv Tone Bårdsnes guider oss i sandskråningen, og forklarer fenomenet.
 |
Olavskapellet i Folldal. |
Ortodoks senter
På Steinhaugen gård stikker vi innom ortodoks senter der fader Jonas Johannessen tar imot.
Det er gårdens gamle stabbur som er flyttet og ombygget til Olavs-kapell.
Den unge snekkeren Eivind Faldet var med i arbeidslaget som bygde kapellet på Steinhaugen.
Sommers tid tar han imidlertid en pause i trearbeidet, og jobber heller som oppsynsmann i fjellet. Som så mange ungdommer i Folldal er han en lidenskapelig friluftsmann, og gjennom sommerjobben i fjellet kan han iverksette sine tanker og ønsker omkring forvaltningen av de lokale naturressurser.
 |
Juving har blitt en populær fritidsaktivitet for mange unge i Folldal. |
Ekstremsport
I Fallfossen samles sprekinger for å dyrke sin ekstremsport.
Juving er blitt en populær aktivitet med sin kombinasjon mellom klatring og elveaktivitet, og vi besøker miljøet en kveld da både nybegynnere og veteraner er samlet ved elvekanten.
Det er nå klart at Folldal får historiens første kvinnelige ordfører ved høstens valg. Eva Tørhaug og Mette Eide konkurrerer om velgernes gunst, og vi spør dem rett og slett hva de hver for seg akter å vinne valget på.
Direktørbilen som ble innkjøpt til Folldal Verk i 1914 var en av de absolutt første i Nord-Østerdalen. Rimeligvis ble den betraktet med nysgjerrighet når den dukket opp langs kjerrevegene i distriktet. Regelverket for den slags trafikk måtte endres for at vidunderet fra USA skulle kunne benyttes.
Det fortelles at privatsjåføren en dag var så uheldig å styre bilen mot garasjeporten, slik at det oppstod en mindre skade på kjøretøyet. Sjåføren ble oppsagt umiddelbart, men etter at sjefen selv hadde forsøkt å manøvrere Metz-en, ble den profesjonelle bilfører tatt til nåde. Direktøren måtte bare innrømme at oppgaven ble ham for stor....
Restaurerte bilen
Etter en glanstid som direktørvogn, ble Metz-en demontert og havnet ut på bygda. Motoren skal ha vært brukt på en gårdssag, og flere andre av bildelene ble også brukt til helt andre formål enn å frakte folk.
 |
Den tidligere direktørbilen er fortsatt en staselig doning. |
I de senere år har Stein Tronsli fra Alvdal tatt vare på doningen.
Han har bygget den opp etter å ha fått tak i de viktigste bestanddelene, og i dag skinner bilen som om den skulle være splitter ny.
Spinkel og spartansk, naturligvis, - men godkjent for trafikk i henhold til dagens bestemmelser.
Toppfarten ligger rundt 60 km/t, og Tronsli deltar så ofte han kan i diverse veteranbil-arrangementer rundt omkring i Skandinavia. I sommer tar han Metz-en med seg til et stevne i Danmark.