Ingen historisk roman
Maja Lundgren har skrevet en kollektiv roman. I over to år arbeidet hun med romanen om Pompeii og mye av tiden gikk med til forskning. Hennes kilder har vært grafitti, veggdekorasjoner, museumsgjenstander og litterære skrifter.
Selv om kildene er mange er det ikke mulig for oss å skape et historisk korrekt bilde, tror Maja Lundgren. Hun har fabulert og fantasert og prøvd å fange en tone og mentalitet hos menneskene hun forteller om. Noen av bokens personer kan knyttes opp til personer som har levd fordi navnene deres finnes i skriblerier på veggene i Pompeii, men hvem disse egentlig var kan vi bare gjette oss til slik Maja Lundgren også gjør i sin prisbelønnede roman.
Bestselger
Maja Lundgren er inspirert av fantastisk litteratur og henter impulser fra franske surrealister. Spontanitet og overraskende assosiasjoner preger hennes tekst. Hun leker med språket og ulike stilretninger. Som forteller hopper hun ut og inn av romanen med kommentarer og vitser. Hun ironiserer, overdriver og harselerer og har tydeligvis funnet en tone som treffer mange. I Sverige har romanen "Pompeij" blitt en bestselger.
Antikkens elskov
Fordi Pompeii er så godt bevart spiller byen en viktig rolle når vi skal forstå antikkens historie, sier Gunnar Danbolt, professor i kunsthistorie. Han skriver bok om antikkens kulturhistorie og er opptatt av hva bilder forteller oss. De mange vakre freskene har ofte erotiske motiv fordi noe av det viktigste var fruktbarheten.
Hvis kvinnen ikke ble gravid var det en katastrofe fordi familien døde ut. Den gangen visste man ikke at kvinnen hadde egg. Man trodd at det bare var mannen som bestemt om kvinne ble gravid, og hvis en mann ikke klarte å befrukte en kvinne var han lite verdt. De mange erotiske billedmotivene kan forståes slik at de skulle mane fram fruktbarheten.
Av Solveig Bøhle,
På livet løs, NRK P2. Søndag 27.jan 2002