Så er det skjedd, det mange flyentusiaster fryktet. Concorden flyr inn i solnedgangen og pensjoneres.
Av
Øystein Heggen og
Kjetil Malkenes Hovland
Passasjertrafikken på overlydsflyet tok seg aldri opp igjen etter ulykken i Paris for tre år siden da ett hundre og fjorten mennesker ble drept. Både Air France og British Airways setter flyene på bakken til høsten.
Elegant og aerodynamisk

Begeistringen over de aerodynamiske buede vingene, det elegant spissede og nedoverpekende nebbet foran, var tydelig hos BBC da de i 1968 kunne vise den første britiskproduserte Concorden.
Planene om et fransk-britisk samarbeid om et supersonisk passasjerfly med en hastighet på over to tusen kilometer i timen, ble lansert for førti år siden.
Flere flyselskaper la inn bestilling på til sammen syttifire fly, men det ble for dyrt og de trakk seg ett etter ett. Det endte med at British Airways og Air France ble alene om de tjue flyene som ble produsert.
Første flight i 1976
Etter tusenvis av timer med testing tok British Airways sine første hundre passasjerer, de fleste av dem rike arabere, fra London til Bahrain i januar 1976. Air France dro med to ganger lydens hastighet fra Paris til Rio de Janeiro samme dag.
Etter hvert var det rutene over Atlanteren til New York som ble viktigste inntektskilde, normalt på bare tre og en halv time hver vei, mens et vanlig passasjerfly tar nærmere åtte timer.
Selv om i hvert fall British Airways i perioder har tjent penger på den hvite svanen, er det mange som mener at det økonomisk sett har vært en hvit elefant, som i utgangspunktet kostet stratosfæriske tjue milliarder kroner å utvikle for de britiske og franske forgjengerne til Airbus.
Koster over 100.000
Med en tur-returbillett på over hundre tusen kroner har Concorden alltid vært de rikes leketøy. Blant entusiastene finner vi Paul McCartney, som har holdt konsert ombord, andre artister hekta på Concord har vært Madonna og Diana Ross, Phil Collins og Elton John.
På passasjerlisten kan man også finne Manchester united-treneren Alex Ferguson, prins Philip og hans sønn Charles. Prinsesse Diana var også en ivrig entusiast, og selvfølgelig hele serien med franske og britiske topp-politikere.
Men nå er det altså slutt. Air France og British Airways har fått vite at vedlikeholdskostnadene i årene framover kommer til å bli kolossale. I tillegg har ulykken i Paris for snart tre år siden hatt betydning.
109 mennesker døde
Et av hjulene på en fransk Concorde ble ødelagt og en bit av hjulet traff drivstofftanken med ett hundre tusen liter. Flyet eksploderte og alle ett hundre og ni ombord ble drept, i tillegg døde fem mennesker da de ble truffet av vrakrester.
I forhold til andre flytyper hadde Concorden inntil denne fatale dagen hatt få ulykker, men nå ble hele flåten på sju britiske og de gjenværende fem franske fly satt på bakken i over et år. I mellomtiden kom terroraksjonene i USA, men Air France og British Airways tok sjansen på at markedet ville ta seg opp igjen.
British Airways investerte flere titalls millioner på forbedringer av sikkerhet og komfort i de gamle flyene, men nå er det altså slutt.
- En vanskelig avgjørelse
- Det var riktig, men vanskelig, sier Concordflåtens sjefspilot Mike Bannister til BBC.
British Airways forsikrer at Concorden skal besøke flere byer enn London i månedene framover, slik at folk kan få se de legendariske flyene før de settes på bakken. Selskapet lover også å stille dem til rådighet for flymuseer og hvis du er av dem som liker opphørssalg, har du muligheten nå.
Det er fortsatt ett tusen ledige seter tur-retur London-New York fram til månedsskiftet oktober november.
En tur-retur billett koster ikke mer enn 48.000 kroner, halv pris med andre ord, og du får med deg litt luftfartshistorie før Concorden flyr inn i solnedgangen.