Tog- og flytransporten i Frankrike er rammet av streik. Fagforeningene raser mot nye pensjonsreformer, og da hjelper det ikke at president Jaques Chirac er blitt mer populær.
Av
Sigurd Falkenberg Mikkelsen og
Kjetil Malkenes Hovland
Praten går lett og stemningen er god, men litt spent på fagforeningens kontor. Det er streik, og dagens demonstrasjon forberedes.
Vi er på jernbanestasjonen Austerlitz i Paris, hvor jernbanearbeiderne har lagt ned arbeidet for å forsvare sine pensjonsordninger.
- Må forhandle på nytt
 |
Toga står i Frankrike. Fagforeningane streikar mot nye pensjonsreformer (Foto: Getty Images) |
Det har også andre deler av offentlig sektor gjort. Regjeringen skal legge fram sitt endelige pensjonsprosjekt om noen måneder, men fagforeningene er ikke fornøyde
- Vi streiker for virkelig å bli hørt, for å bli tatt med i betraktningen, sier fagforeningsleder Xavier Portal i fagforeningen CGT.
- Vi vil si til regjeringen at vi ikke er enig i de forslagene som er lagt fram til nå, de er det motsatte av det vi vil. Forhandlingene må starte på nytt.
Pensjonsordningen er et problem hele Europa står overfor, ettersom befolkningen blir eldre og eldre, og
de unge kommmer senere og senere på arbeidsmarkedet.
Et følsomt problem
Men det er et følsomt og alvorlig problem for velferdsstaten, som tradisjonelt har vært basert på en offentlig administrert pensjon.
I 1995 ble Frankrike rammet av generalstreik etter et forsøk på å reformere pensjonsordningen. Portal er enig med regjeringen at noe må gjøres, men ikke hva.
- Vi trenger en reform, sier Portal.
- Vi må tenke gjennom finanseringen og hvordan vi skal regne ut pensjonspoeng når arbeidstakerne kommer senere og senere ut på arbeidsmarkedet, slik at de også kan få lov til å pensjonere seg når de blir 60 år. Kanskje må studiene tas med i betraktning når pensjonen skal regnes ut.
Fly- og togtrafikken står
Det ser ut til at mange deltar i endagsstreiken, selv om fagforeningene er splittet. Den mektige fagforeningen til flyvelederne streiker. Mellom 70-80 prosent av flyvningene til og fra Frankrike er annullert, og tog-transporten i Paris-regionen står.
Ute i ankomsthallen på Gare d'Austerlitz er det nærmest tomt. Nesten ingen lokaltog og så godt som ingen busser eller metroer kjører. Det er bare de som må til Paris som er på togstasjonen i dag. En av dem er Melanie, som har vært i et jobbintervju.
- Jeg kom hit for ti minutter siden, men toget mitt går ikke før om to timer, så jeg må bare vente, sier hun.
Men Melanie tar streiken med fatalistisk ro.
- Slik er det bare, sier hun.
Stor støtte i folket
Parisere er vant til streik, men bortsett fra enkelte isolerte streiker har det vært ganske rolig de siste årene. President Chirac har en historisk popularitet som følge av hans anti-krigspolitikk, men det vil ikke si at hans høyre-regjering er utenfor kritikk i hjemlige affærer.
Regjeringen utfordres nå av fagforeningene om pensjonen. I en meningsmåling får de streikende støtte hos 46 prosent av det franske folket. De neste månedene blir like avgjørende for regjeringen som for fransk økonomi.
For alle er enig om at noe må gjøres. Spørsmålet er hva, og ikke minst hvordan.