- Når du blir fortalt om skaden dette har påført deg, når du blir fortalt at du aldri kommer til å arbeide mer - da føler du virkelig at flyselskapene burde ha fortalt deg om risikoen for blodpropp på flyreiser, sier Tom Deakin.
Han er en av femtiseks som går rettens vei. Til sammen 28 flyselskaper beskyldes for ikke å ha advart passasjerene mot det såkalte "økonomiklassesyndromet", altså faren for å få blodpropp under lange reiser i trange flyseter.
Innrømmer ikke skyld
- Vi betaler nå for forskning rundt problemet med blodpropp på fly, og vi samarbeider tett med helsemyndighetene, sier administrerende direktør i British Airlways, Rod Eddington.
Men ønsket om mer informasjon betyr ikke at British Airways og de andre flyselskapene innrømmer noen skyld. De sier at Warshawa-konvensjonen, en internasjonal avtale fra 1929, ikke kan pålegge dem erstatningsansvar for andre skader enn de som blir påført passasjerene av en flyulykke.
Flyselskapene sier at de ikke kan ha noe ansvar for medisinske problemer som kanskje kan oppstå som reaksjon på helt vanlige flyreiser.
Gammelt regelverk
 |
Flyplassen, et etterlengtet sted etter en lang flytur. |
Saksøkerne sier at flyselskapene gjemmer seg bak en 70 år gammel internasjonal avtale og en av advokatene deres sier at påstanden om at det dreier seg om helt vanlige flyreiser ikke er annet enn sludder.
- Dette dreier seg om å måtte sitte stille i timesvis i trange flyseter uten å ha blitt advart, sier Des Collins.
The High Court, som i dette tilfelle best kan sammenlignes med lagmannsretten, holder nå en tre dagers høring i saken. Dersom de 56 saksøkerne vil videre med sine krav om erstatning, må de etterpå gå til sak mot hvert enkelt flyselskap og påvise at blodproppen de har fått er en følge av forholdene under flyreisen.
Dannes i leggene
Blodproppen er i de fleste av disse tilfellene dannet i leggene, og nesten umerkelig kan den ha fulgt blodårene oppover til lungene og skapt alvorlige pusteproblemer, i langt færre tilfeller til hjernen og forårsaket slag.
Det tilfellet som har vakt mest oppsikt i Storbritannia gjaldt 28 år gamle Emma Christoffersen som døde like etter en lang flytur fra Sydney. Men ifølge spesialister på blodpropp er hun ikke typisk.
Eldre har større risiko
- Risikogruppen er eldre mennesker, personer som har hatt blodpropp tidligere og i noen få tilfeller personer som har andre sykdommer som øker risikoen for blodpropp, sier spesialist John Scurr til BBC.
Blant saksøkerne i Londons High Court er det femti tidligere passasjerer, samt de etterlatte etter seks passasjerer som døde av blodpropp kort tid etter en lengre flyreise. Noen av de saksøkte flyselskapene er SAS, American Airlines, Canadian Airlines, Virgin Atlantic og British Airways.